ایل قاجار در زمان نادرشاه افشار

ایل قاجار در زمان نادرشاه افشار

بعد از سقوط پایتخت صفوی در زمان سلطان حسین پسر وی، طهماسب دوم، در صدد بازگرداندن قدرت به خاندان خود شد و در این راه عده‌ای از قزلباشان او را همراهی می‌کردند.

به گزارش گلونی در این زمان خراسان در تصرف ملک محمود سیستانی بود و سه قوای مختلف خیال تصرف مشهد را در سر می‌پختند؛ نیروهای افغان‌های ابدالی، نیروهای شاه طهماسب دوم و در آخر قوای نادر افشار. در این بین طهماسب از گرگان با نادر ارتباط گرفته و بعد از چندی مکاتبه، نادر افشار به قوای طهماسب دوم صفوی پیوست.

با این وجود، نادرشاه روی خوشی به فتح‌علی‌خان، از سران بزرگ دسته اشاقه‌باش ایل قاجار و سپهسالار کل اردوی طهماسب نشان نمی‌داد و گویا در خفا حتی نقشه‌ی قتل وی را می‌کشید. چراکه فتح‌علی‌خان را مانع پیشرفت خود می‌دید.

از سویی دیگر، فتح‌علی‌خان که خود مردی جاه‌طلب بود نیز از ورود نادر خوشنود نبود. به همین ترتیب ماجرای لشکرکشی طهماسب به خراسان عملا به میدان جنگ این دو مرد بزرگ بدل گشت. نبردی که در آن فتح‌علی‌خان به قتل رسید و بیشتر اشاقه‌باش‌ها به دستور نادر خلع سلاح و به گرگان فرستاده شدند.

با اینکه قتل فتح‌علی‌خان اشتباه بزرگی برای طهماسب بود و باعث شد تا او در زمانی که نادر ادعای تاج و تخت کرد، تنها باشد اما با این حال در هنگامه‌ی جنگ‌های طهماسب با عثمانی ایل قاجار همواره از او حمایت می‌کردند.

تا اینکه طهماسب در این نبردها شکست ننگینی خورد و از سلطنت خلع شد و نادر به پادشاهی رسید. نادری که سیاست خشونت‌بار و خفقان آوری در برابر قاجاریان اتخاذ کرده بود.

در اواخر دوران سلطنت نادر که در هر قسمت از مملکت شورشی به پا شده بود، ترکمانان یموت کنار اترک علیه حاکم گرگان قیام کردند. در این حین، ایلات قاجار که از زمان صفویان وظیفه‌ی حفظ منافع حکومت مرکزی در برابر چنین قیام‌هایی را داشتند، برخلاف وظیفه‌ی دیرین خود عمل کرده و به ترکمانان پیوستند.

نادر نیز برای مقابله سپاهی به گرگان فرستاد و بسیاری از سران قاجار و یموت را به قتل رساند و از سرهای آنان کله منار ساخت و عده‌ای را زنده به گور کرد. این حرکت نادر آتش کینه‌ای دیرین را میان او و ایل قاجار شعله‌ور ساخت.

نسب ایل قاجار در طول زمان- قسمت اول

نسب ایل قاجار در طول زمان؛ قسمت دوم

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 282145 ساعت خبر : 11:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282145
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات