عدد هفت در هفت سین و روایت‌هایش

عدد هفت در هفت سین و روایت‌هایش

به گزارش گلونی استاد پورداوود سفر هفت‌سین را همان خونی دانسته‌اند که خیر و برکت را موجب می‌شود و برای فروهر درگذشتگان گسترده می‌شده است.

کما اینکه همچنان در نوروز مردم خانه‌تکانی‌ کرده، آن را از آلودگی و گرد و غبار می‌زدایند و لباس نو بر تن می‌کنند و خانه را به گل و شیرینی مزین کرده و سفره هفت‌سین می‌چینند و در لحظه سال تحویل به دعا و نماز مشغول می‌شوند.

عده‌ای اعتقاد دارند عدد هفت در سفره هفت‌سین اشاره به هفت امشاسپند آیین زرتشتی دارد و به این منظور گسترده می‌شده است تا زمانی که فروهر درگذشتگان به خانه خویشان و نزدیکان دوران حیات خود می‌آیند، از زندگی به سامان و دینداری آن‌ها خوشحال شده و از اورمزد خردمند تندرستی و خوشی برای خویشان خود طلب کنند.

ابوریحان در این‌باره می‌نویسند: «در ایام فروردگان در اتاق درگذشته و بالای بام خانه در فارس و خوارزم برای پذیرایی از ارواح غذا می‌گذارند و بوی خوش بخور می‌کنند».

عدد هفت در هفت سین

جدای از این، سفره هفت‌سین نمونه‌ و مثالی است از جنبه‌های گوناگون زندگانی و برای شگون و وفور نعمت در سال جدید تدارک دیده می‌شود.

در کتاب المحاسن و الاضداد آورده شده که؛ «بامداد روز نوروز مردی خوش‌نام و خوش‌شگون به حضور شاه بار می‌یافت و میزی سیمین رو‌به‌روی او می‌نهاد. درکنار میز کلوچه‌هایی گذاشته شده و نیز از حبوبات گوناگون مانند گندم، جو، ارزن، نخود، عدس، برنج، کنجد و لوبیای پخته شده قرار گرفته بود که هفت دانه از هر یک از انواع حبوبات را بر می‌داشتند و در کنار میز می‌گذاشتند.

در وسط میز هفت شاخه از درخت‌هایی را قرار می‌نهادند که از روی نام‌ آن‌ها پیشگویی می‌کردند و شکل آن‌ها را به فال نیک می‌گرفتند، از قبیل بید، زیتون، به و انار… و هفت جام سفید و هفت درهم سفید ضرب همان سال و یک دینار نو و یک بسته اسپند می‌‌گذاشتند و او تمام این‌ها را برمی‌داشت و برای شاه زندگی ابدی و سلطنت طولانی و خوشبختی و خوشنامی آرزو می‌کرد».

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

آیین های مرتبط با بلاگردانی در نوروز

کد خبر : 283059 ساعت خبر : 0:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=283059
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات