خانه » طنز » برق نداریم در عوض به فکر واردات اتوبوس برقی هستیم
برق نداریم در عوض به فکر واردات اتوبوس برقی هستیم

برق نداریم در عوض به فکر واردات اتوبوس برقی هستیم

برق نداریم در عوض به فکر واردات اتوبوس برقی هستیم

به گزارش گلونی خبر آمد آن هم چه خبری. معاون شهردار تهران اعلام کردند که مشکل استاندارد اتوبوس‌های برقی حل شده، و قرار است که اتوبوس‌ها از گمرک بندرعباس ترخیص و به تهران منتقل شوند.

شما را نمی‌دانم اما بنده هنگامی که این خبر را خواندم ابتدا خنده‌ام گرفت و در سرم واژه‌ها سرهم می‌شد تا این جمله را بسازد: برق نداریم در عوض به فکر واردات اتوبوس برقی هستیم.

البته باید اعتراف کنم که ذهن بنده زیادی بازیگوش شده است وگرنه فکر بسیار نیکویی از سوی شهرداری صورت گرفته، به‌هرحال گام مهمی برای محیط‌زیست از سوی این نهاد مهم برداشته شده است. این خبر آنقدر هیجان‌انگیز بود که  بنده را نیز بسیار کنجکاو کرد تا در مورد این اتوبوس‌های برقی بیشتر بدانم. برای همین تصمیم گرفتم دست به دامن موتور جست‌وجوگر شوم تا در مورد این تازه واردان به ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشتر بدانم.

بر اساس تحقیقات بنده، اتوبوس برقی یک نوع اتوبوس است که به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند بنزین یا دیزل، از انرژی الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کند. این اتوبوس‌ها معمولاً با باتری‌های شارژی کار می‌کنند که در زمان‌های مشخصی شارژ می‌شوند، یا برخی از مدل‌ها از سیستم‌های برقی دیگر مانند خطوط برق هوایی برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند.

مزایای اتوبوس‌های برقی شامل کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های سوخت، کاهش سروصدا و همچنین کمک به کاهش تغییرات اقلیمی است. این اتوبوس‌ها معمولاً در شهرها به منظور حمل‌ونقل عمومی و جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی یا بنزینی استفاده می‌شوند.

تأمین برق اتوبوس‌های برقی می‌تواند از منابع مختلفی صورت گیرد، که بسته به نوع اتوبوس و سیستم طراحی شده برای آن متفاوت است:
۱. باتری‌های الکتریکی (EV):
بیشتر اتوبوس‌های برقی از باتری‌های الکتریکی (معمولاً از نوع لیتیوم یون) برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند. این باتری‌ها در پایانه‌ها یا ایستگاه‌های شارژ ویژه شارژ می‌شوند. اتوبوس‌های برقی معمولاً شب‌ها یا در طول روز در ایستگاه‌ها به طور کامل شارژ می‌شوند و در طول روز برای جابه‌جایی مسافران از آن استفاده می‌کنند.
۲. سیستم شارژ سریع (Fast Charging):
برخی از اتوبوس‌های برقی مجهز به سیستم‌های شارژ سریع هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در طول مسیر خود، مخصوصاً در ایستگاه‌های توقف کوتاه، شارژ شوند. این سیستم‌ها معمولاً در ایستگاه‌های مخصوص نصب می‌شوند و زمان شارژ کوتاهی دارند.
۳. سیستم‌های تغذیه از شبکه برق (Trolleybuses):
برخی از اتوبوس‌های برقی قدیمی‌تر یا اتوبوس‌های خاص به جای باتری از خطوط برق هوایی (معروف به ترولی‌باس‌ها) استفاده می‌کنند. این اتوبوس‌ها به دو کابل هوایی متصل می‌شوند که انرژی برق را از شبکه تأمین می‌کند. این نوع سیستم‌ها معمولاً در مناطقی با ترافیک بالا یا در خطوط ثابت استفاده می‌شوند. همان‌ها که قبلا در تهران داشتیم.
از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نماند، خواندن این اطلاعات باز هم ذهن بازیگوش بنده را غلغلک داد تا سوالی  را مطرح کند.
آیا برق موجود درکشور پاسخ‌گو نیاز این بزرگوار برقی گران قیمت است؟ یا این که این اتوبوس برقی تازه وارد هم قرار است در صف تامین انرژی خود بماند؟
بنده باز هم تاکید می‌کنم ذهن بازیگوشی دارم و در انتها می‌خواهم از مسئولین تشکر کنم که از برق خانه‌های ما می‌زنند تا برق اتوبوس‌های گران قیمت و شیک شهری را تامین کنند. به هر حال این گام مهمی در حل مسائل محیط‌زیست است.
پایان پیام
نویسنده: زهره درگاهی
بیشتر بخوانید: موتور که بیمه نمی خواد
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید