کتاب قاف حاصل بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام است

کتاب قاف حاصل بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام است

به گزارش گلونی کتاب قاف (انتشارات شهرستان ادب) حاصل بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله از سه کتاب کهن، به نام‌های تفسیر سورآبادی حدود ۴۷۰ هجری قمری، سیرت رسول الله صلوات الله علیه و آله به سال ۶۱۲ هجری قمری و شرف‌النبی حدود سال‌های ۵۷۷ و ۵۸۵ هجری قمری است که یاسین حجازی آن را ویرایش کرده است.

علاوه بر این سه منبع نویسنده از کتاب سیره صحیح رسول اکرم نوشته سید جعفر مرتضی عاملی نیز بسیار بهره برده، ضمن آنکه در تمام مراحل نیز هر چه را که منطبق با روایات و قرائت شیعیان از زندگی پیامبر نبوده را حذف کرده و حاصل کتابی شده که موافق نظر عامه و شیعه است.

نگارنده در مقدمه توضیحات کاملی را درباره کتاب بیان می‌کند، برای مثال توضیح می‌دهد که در این بازخوانی، دو اصل را قرار داده است: اصل اول اینکه فقط پیامبر را دنبال کند و اصل دوم اینکه از تمام متن سه کتاب، عناصر دراماتیک را جدا کند.

همچنین مؤلف عقیده دارد این کتاب نمی‌توانسته شامل تمام سیره پیامبر باشد و دلایلی را برای این عقیده ذکر می‌کند.

کتاب قاف حاصل بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام است

نثر این کتاب نثر فاخری است و چون می‌خواهد خواننده را به یک سفر تاریخی ببرد، ادبیات کهنش بستر مناسبی را برای آن فراهم می‌کند. در انتها نیز واژه‌نامه‌ای دارد تا پا به پای مسافر تاریخ نگذارد در میان واژه‌های دشوار و لغات نامانوس سر در گم شود.

همچنین استناد به منابع معتبر و ایجاز در گفتار این اطمینان را به خواننده می‌دهد که مطالب گفته شده به دور از اغراق و زیاده گویی است.

اگر آشنایی با زندگی آخرین پیام‌بر جهانیان برایتان جذاب است و مایلید زیباترین تعابیر را با ظرافت‌های زبان فارسی بخوانید کتاب قاف به شما توصیه می‌شود.

برشی از کتاب قاف:

دیوان بهراسیدند که چه افتاد!

ابلیس در جزیره دریا بر تخت بلرزید و تختش نِگوسار شد و وی از تخت در افتاد و بانگی بکرد.

پس فریاد می‌کرد چُنان که همه دیوانِ رو زمین بشنیدند و روی به وی نهادند.

چهل روز تخت وی نِگوسار بود.لرزه بر همه دیوان افتاد.

دیوانِ سِتَنبه گفتند:”چه کنیم؟ چه افتاده است؟”

ابلیس گفت:”بزاد آن کس که از بهرِ وی مرا سجودِ آدم فرمودند! بزاد آن کس که به سببِ وی مرا مَلعَنَت کردند!

بزاد آن کس که به سبب وی بدین روز افتادم! بزاد آن کس که کَونَین و عالَمَین برای او آفریده‌اند! یُغَیِّرُ الاَدیان و یُکَسِّرُ الاَوثان و یُطرِّدُ الشَّیطان و یُوَحِّدُ الرَّحمان!”

پایان پیام

نویسنده: عطیه عسکری

کد خبر : 176458 ساعت خبر : 1:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176458
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات