گرانی کتاب و تاثیر آن بر نمایشگاه کتاب تهران

گرانی کتاب و تاثیر آن بر نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش پایگاه خبری گلونیسی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

هرسال در این زمان اکثر ناشران از تخفیف‌های نمایشگاه برای انتشارات خود رونمایی می‌کردند.

اما امسال با توجه به گرانی کتاب و کاغذ و افزایش قیمت‌ کتاب آنچنان خبری از تخفیف‌های هرساله نیست و ناشران کتاب تصمیم گرفته‌اند مثل هر سال رفتار نکنند.

گرانی کتاب

با توجه به مسائل اقتصادی و گرانی تقریبا ۵۰ درصدی کتاب استقبال از نمایشگاه کتاب تهران امسال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هرچند که در بررسی علل عدم رغبت مخاطبان به مطالعه می‌بینیم که هزینه‌های سنگین کتاب‌ها در عناوین مختلف، موجب عقب‌نشینی مخاطبان از خرید کتاب شده است اما شاید خیلی دلیل محکمی برای سرانه مطالعه پایین در کشور ما نباشد و باید به دنبال دلایل دیگر بود.

در سال‌های قبل گرانی کتاب بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود که این آمار در سال ۹۸ به ۵۰ درصد رسیده است و نه تنا بازار کتاب را در سال جاری با بی‌نظمی و افسارگسیختگی  روبرو خواهد کرد بلکه قطعا اثر خود را در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد گذاشت.

می‌دانیم که نمایشگاه کتاب می‌تواند بر کتابخوانی مردم تأثیرگذار باشد، به شرط اینکه عمیق و خوب برگزار شود، ناشران مختلف در آن حضور داشته باشند، وضعیت عرضه مناسب باشد و نکته مهم این است که کتاب با قیمت خوبی عرضه شود.

نقش فضای مجازی در مطالعه

در این روزها رسانه‌های مجازی و شبکه‌های مجازی در جامعه نقش مهمی در مطالعه دارند و تاثیری دوگانه خواهند داشت.

یعنی هم می‌توانند باعث کم شدن سرانه مطالعه شوند و هم می‌توان به این دید نگاه کرد که افرادی که مطالعه نمی‌کنند حداقل در شبکه‌های مجازی چندخط می‌خوانند.

کتابخوانی و مطالعه به خودی خود در مقایسه با فضای مجازی مورد کم مهری قرار می‌گیرد اما ای کاش  اتفاقاتی می‌افتاد که حداقل مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب باعث کم شدن مطالعه نشود.

البته ما همچنان منتظر تخفیف ناشران در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم.

پایان پیام

کد خبر : 119093 ساعت خبر : 10:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=119093
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات