خرچنگ‌ نعل اسبی در ایران نداریم؛ سپرمیگو اما هست

خرچنگ‌ نعل اسبی در ایران نداریم؛ سپرمیگو اما هست

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر علیرضا زمانی در اینستاگرام نوشت:

روز گذشته خبری مبنی بر مشاهده «خرچنگ نعل اسبی» در روستای سعدآباد رشتخوار با تائید رئیس اداره محیط زیست منطقه و به همراه یک تصویر تزئینی (!) در یکی از خبرگزاری های مطرح کشور منتشر شد.

خرچنگ‌ نعل اسبی

مشاهده گونه نادر خرچنگ نعل اسبی در رشتخوار
مشاهده گونه نادر خرچنگ نعل اسبی در رشتخوار

این خبر هم به مانند موارد مشابه (مثل کشف عقرب بالدار) فاقد پایه و اساس علمی بوده و در برخی المان‌ها با سایر خبرهای این چنینی مشترک است (مثل تائید رئیس اداره محیط زیست مربوطه و عدم تحقیق و تفحص کافی از سوی واحد خبرگزاری). اما اصل ماجرا چیست؟

گونه مشاهده شده نوعی سخت پوست از راسته سپرمیگوها و جنس Triops بوده که با نام عمومی میگوهای بچه وزغی نیز شناخته می‌شوند.

تاریخچه فسیل های کشف شده از این موجودات به دوره کربونیفر (۳۰۰ میلیون سال پیش) باز می‌گردد.

در ایران تا کنون سه گونه از این سخت پوستان از دریاچه‌های شور و برکه‌ها گزارش شده است.

اکثر سپرمیگوها از طریق جنسی تولید مثل می‌کنند، با این حال برخی جمعیت‌های آنها قابلیت تولیدمثل از طریق بکرزایی و خودلقاحی (یا ترکیبی از هر دو) را نیز دارند.

در شرایط محیطی سخت، تخم این جانوران توانایی ورود به فاز خفتگی را دارد که در این حالت قادر به تحمل دمای ۹۸ درجه سانتیگراد به مدت ۱۶ ساعت است.

حالت خفتگی از باز شدن زودهنگام تخم‌ها بعد از باران نیز جلوگیری کرده به طوری که تخم ها تنها زمانی باز میشوند که آبگیر محل زیست آنها به خوبی از آب پر شده باشد. یکی از دلایل مشاهده آنها در بهار باران های متعدد و به تبع آن پرشدن آبگیرهاست.

سپرمیگوها همه چیزخوار بوده، در حالت بالغ تا ۹۰ روز زنده می‌مانند و بواسطه تغذیه از تخم حشراتی مثل پشه ها (که خود می توانند ناقل بیماری باشند) و یا برخی علف های هرز در مزارع برنج از گونه های مفید برای انسان ها محسوب می‌شوند.

در مقابل، خرچنگ‌های نعل اسبی (تصویر که ایسنا منتشر کرده است) بر خلاف نام خود قرابت ویژه‌ای با سخت پوستان نداشته و از نزدیکان عنکبوتیان هستند.

امروزه چهار گونه زنده از آنها شناخته شده است که همگی ساکن آب شور بوده و در جنوب و جنوب شرق آسیا، سواحل آمریکایی اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک یافت می‌شوند.

از تفاوت های ظاهری مشخص بین خرچنگ های نعل اسبی و سپرمیگوها می‌توان به وجود یک جفت اندام سیخ مانند در انتهای بدن سپرمیگوها اشاره کرد.

پایان پیام

کد خبر : 163139 ساعت خبر : 4:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=163139
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات