️اثر شبکه ای فیسبوک

️اثر شبکه ای فیسبوک

به گزارش گلونی مادیوا گاوازا در روزنامه فایننشیال‌میل نوشت: شبکه‌های اجتماعی روزبه‌روز در برابر اعتراضات مدیران و فعالان رسانه‌های سنتی در خصوص تقصیر آن‌ها در تضعیف روزنامه‌ها ناشکیباتر می‌شوند و مدیران آن‌ها می‌گویند ضعف روزنامه‌ها و مجلات در سراسر دنیا و مشکلات آن‌ها تقصیر فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیست.

️اثر شبکه ای فیسبوک

موفقیت گوگل، فیسبوک و دیگر سکوهای نوین در دنیای تبلیغات و آگهی‌ها، مشکلات عمده‌ای برای رسانه‌های سنتی ایجاد کرده اما مدیران آن‌ها تاکید می‌کنند تحریریه‌ها و ناشران رسانه‌ها به‌جای اینکه دائم درباره رقبای آن‌لاین‌شان گله‌گذاری کنند، باید تلاش کنند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند.

در برابر این استدلال، بسیاری از مدیران رسانه‌ای معتقدند که فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به دشمن شماره یک صنعت روزنامه‌نگاری هستند.

به اعتقاد آن‌ها، فیسبوک و دیگر هم‌دستانش با جذب مخاطبان و آگهی‌دهندگان رسانه‌های سنتی نه‌تنها باعث انحصاری‌تر شدن دیدگاه‌ها و شیوه‌های اطلاع‌رسانی می‌شوند، بلکه ممکن است در ادامۀ راه خود آیندۀ روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم را، به تعریف امروزی آن، به خطر بیندازند.

فیسبوک و گوگل با جمع‌آوری اطلاعات در خصوص علایق و سلیقه‌های کاربران‌شان بود که موفقیت بیشتری کسب کردند، در حالی که بسیاری از رسانه‌های سنتی از این مسیر جا ماندند.

با این حال، فیسبوک و گوگل هم نسبت به انتقادها و فشارهای بیرون ایمن نیستند. تحقیقات زیادی درباره نحوۀ استفادۀ فیسبوک از این اطلاعات و اینکه آیا شبکه‌های اجتماعی با اقدامات‌شان ایجاد انحصار کرده‌اند یا ممکن است قواعد حفاظت از داده‌های خصوصی را زیر پا گذاشته ‌باشند، در حال انجام است.

واقعیت اما این است که حتی فشار به گوگل و فیسبوک هم کمکی به وضعیت سهم روزنامه‌ها از درآمدهای تبلیغات نخواهد کرد.

پیش‌بینی‌ می‌شود تا سال ۲۰۲۳ درآمد تبلیغات دیجیتال به شصت درصد از کل درآمدهای تبلیغات در جهان برسد. بر اساس این برآورد، مجموع سود روزنامه‌ها در ایالات متحده که در سال ۲۰۱۴ معادل بیست‌وچهار میلیارد دلار بود، تا سال ۲۰۲۳ به کمتر از چهار میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند.

جالب است بدانیم که در سال ۲۰۰۰ میلادی سود صنعت روزنامه در امریکا شصت‌وشش میلیارد دلار بود.

بر اساس برآورد کنفرانس تجارت و توسعۀ سازمان ملل متحد، شصت‌وپنج درصد از کل درآمد تبلیغات آن‌لاین در سال ۲۰۱۷ به شکل انحصاری در اختیار دو کمپانی گوگل و فیسبوک بوده‌ است.

بخش عمده‌ای از عدم منفعت روزنامه‌ها و رسانه‌های سنتی در حوزۀ تبلیغات، در ایالات متحده اتفاق افتاده ‌است

بر مبنای ارزیابی سازمان ملل متحد، بخش عمده‌ای از موفقیت فیسبوک به‌خاطر «اثر شبکه‌ای» است، به این معنی که به دلیل تعداد کاربر بالا، هر خدمات تازه‌ای که عرضه می‌کند، به علت کاربرهای اولیۀ زیاد، با احتمال موفقیت بیشتری مواجه است.

رسانه‌های چاپی و به خصوص مطبوعات محلی برای روشن نگه داشتن چراغ‌های کسب‌وکاشان نیازمند درآمد آگهی‌ها و تبلیغات هستند و در طول سال‌های اخیر به‌شدت با عوارض تحولات جدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چنین روندی، در بسیاری از رسانه‌ها، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را وارد جهان «مشاغل موقتی» کرده و این نشانه‌ای خوب برای آینده روزنامه‌نگاری نیست.

پایان پیام

کد خبر : 174865 ساعت خبر : 9:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=174865
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات