نتایج بررسی باستان‌شناسی در بخش سده

نتایج بررسی باستان‌شناسی در بخش سده

برنامه بررسی و شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی بخش سده شهرستان قاینات به شناسایی بیش از ۱۰۰اثر تاریخی و فرهنگی شامل محوطه‌ها، سازه‌های دفاعی، سازه های آبی و بادی، بناهای مسکونی و مذهبی و… منجر شد. 
به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مستنصرقلی نژاد سرپرست هیأت بررسی و شناسایی بخش سده امروز “چهارشنبه” با بیان این مطلب گفت :برنامه بررسی و شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی بخش سده شهرستان قاینات به منظور تهیه نقشه باستان‌شناسی و در ادامه دیگر بررسی‌های باستان‌شناسی اخیر استان خراسان جنوبی آغاز شد.
او افزود: بخش سده از لحاظ جغرافیایی در نواحی مرکزی قهستان واقع شده است که محل تلاقی راه‌های شمال به جنوب و شرق به غرب این منطقه بوده است.
به گفته این باستان‌شناس ، با وجود اینکه منطقه قهستان و قاینات در دوران اسلامی از مناطق مهم شرق ایران به شمار می‌رفته‌اند اما به علت کمبود پژوهش‌های باستان‌شناختی در جنوب خراسان اطلاعات ما از مکان‌های استقراری این منطقه بسیار محدود است.
نتایج بررسی باستان‌شناسی در بخش سده
قلی‌نژاد گفت: چشم‌انداز طبیعی بخش سده را عمدتا دشت‌های وسیع در غرب و تا حدودی شرق آرین‌شهر و مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی در نوار شمالی بخش سده تشکیل می‌دهد.
وی اظهار داشت: از آنجا که تقریبا تمامی آب‌های جاری این منطقه پس از گذر از رودها و کانال‌های منطقه سده به ده محمدآباد در غرب این بخش وارد می‌شوند، گروه بررسی باستان‌شناسی منطقه سده با در نظر داشت شاخصه‌های زیستی طبیعی و همچنین منابع تاریخی محدود برنامه بررسی را آغاز کرد.
سرپرست هیأت بررسی و شناسایی، با اشاره به اینکه تعداد آثار ثبت شده این بخش تا پیش از آغاز پروژه شامل ۹ اثر تاریخی و اسلامی بودتصریح کرد: در این بررسی شمار آثار شناسایی شده تا به امروز به بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی بالغ می‌شود که عمدتا در نواحی دشت قرار گرفته‌اند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 39130 ساعت خبر : 3:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=39130
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات