ابوطالب حسینی از نیمه استندآپ جان گرفت

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: ابوطالب! بگذارید ابوطالب حسینی را با همین عبارت صدا کنیم. نامی که با لحن بیان او، از همین واژه نیز برای خنده گرفتن به درستی استفاده کرد.

استندآپ کمدی ابوطالب حسینی در خندوانه

ایده‌ای که عنوان دیگری داشت

ابوطالب موضوعش را علاقه به دیده شدن نامید. اما برخی از روایات و خاطرات او به طور مستقیم ارتباطی با دیده شدن نداشت.

شاید همین دلیل باعث شد تا او با جملاتی در حین اجرا، چگونگی اتصال این خاطرات را با عنوان استندآپ خود پیوند بزند. او به سراغ پدیده ای فراگیر رفت که روز به روز گریبان همه را نه فقط می‌گیرد، که در حال فشردن است.

او تلاش کرد به طور غیرمستقیم از پشت صحنه ها و اهداف رفتاری سخن بگوید. شاید بتوان گفت بدون آنکه حتی یکبار واژه «ریا» را به کار برد، توجه مخاطب را به این خصلت مذموم جلب کند.

پیوستگی که گم شد

می‌توان گفت برخی از ایده‌های کوتاه او همچون ماجرای اتوبوس و صندوق صدقات تا حدودی تکراری بود. و شاید بیش از یکی دو جمله، حرف جدیدی ارائه نداد.

این افت و خیزها تا نیمه اجرا ادامه پیدا کرد. طنزنویس باید بداند کنار هم قرار دادن چندین خاطره یا متن طنزآمیز همیشه کمک کننده نیست. این متون هم باید به درستی به هم ربط داده شوند، و هم نیاز است تا طنز هر کدام به درستی جا بیفتد. تغییر فضای پی در پی پیش از آنکه طنز را به نتیجه برساند، می‌تواند نتیجه عکس بدهد.

از نیمه تا اوج

از نیمه اجرای ابوطالب، فضای متن حول یک موضوع مشخص یعنی تعارف کردن چرخید. موضوعی که پیش از او افراد دیگری نیز به آن پرداخته بودند.

نه فقط در اجرا که در متون رادیویی، نمایش های تلویزیونی و طنز مطبوعاتی به وفور دیده می‌شود. خوشبختانه بستری که ابوطالب به این موضوع پرداخت از خلاقیت برخوردار بود.

او شرایط را از ابتدا تا انتها پیچیده تر و بزرگتر کرد تا جایی که از یک پیاله آش به از دست دادن خانه و زندگی رسید. او ابایی از بزرگتر شدن محتوای پیاله نداشت و تعارف را به فضایی همچون قمار شبیه کرد که اگر در جایی کنترل نشود، می‌تواند انسان را از هستی ساقط کند.

غافل گیری

در نیمه دوم متن ابوطالب غافل‌گیری مخاطب بارها دیده شد. به عنوان مثال او چندین مرتبه، دادن «بابا» را به همسایه بالایی تکرار کرد، اما هوشمندانه انتهای داستان را به اینجا ختم نکرد. از این غافلگیری‌ها باز هم در متن او دیده می‌شد.

ابوطالب حسینی

در مجموع می‌توان گفت ابوطالب حسینی این هنر را نشان داد که می‌تواند با سادگی اجرا و بدون استفاده از ادا و حرکات اضافی، اجرای خوبی داشته باشد. متن و اجرای ابوطالب اگرچه شروعی امیدوارکننده نداشت، اما از نیمه به بعد سیر صعودی را طی کرد تا جایی که پس از اتمام اجرا، استندآپی حدودا موفق را در ذهن مخاطب به یادگار گذاشت.

برای خواندن دیگر نقدها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 95972 ساعت خبر : 2:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95972
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات