لوچو، کشتی ۱۶۰۰ ساله

لوچو از قدیمی‌ترین ورزش‌های استان مازندران به شمار می‌رود که طرفداران خاص خود را در فصول بهار و تابستان دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،کشتی لوچو از ورزش‌های پهلوانی و سنتی مازندران است که در هر سال مردم زیادی همزمان با ۲۶ عیدماه تبری (۲۸ تیرماه خورشیدی) در جشنی به نام مردگان با غذاها و خوراکی‌های محلی در قبرستان‌ها و یا مزارع کشاورزی به شادی می‌گذراندند با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

پیشکسوتان زیادی در این رقابت از نزدیک شاهد برگزاری مسابقات بودند و حتی در تعیین مکان و زمان برگزاری آن اعمال نظر می‌کردند.

واژه لوچو به‌معنای لبه چوب است که از دو کلمه لو یعنی لبه و چو یعنی چوب تشکیل می‌شود که معمولا آن را در زمین می‌کارند و جایزه مسابقه را روی آن می‌انداختند و پهلوانی که پیروز مسابقه می‌شد در پایان جایزه را برمی‌داشت و چوب را به دوش می‌کشید.

قوانین این رقابت مهیج محلی در طول زمان با تغییراتی ر‌و‌به‌رو بوده است، به عنوان مثال امروز لوچو در قالب زمان قرار داده‌اند و حتی تغییراتی در نوع پوشش آن به وجود آمده است.

رضا بحرگرد رئیس کمیته لوچو کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا، خاطرنشان کرد: کشتی لوچو یکی از ورزش‌های اصیل و سنتی مازندران است.

وی تصریح کرد: برخی از محققان معتقدند که در گذشته به منظور جلوگیری از خون و خونریزی قبایل در برابر یکدیگر، یک پهلوان از هر قبیله معرفی می‌شد.

رئیس کمیته لوچو کشور اظهار کرد: برای هر نماینده قبایل چوبی می‌کاشتند و هر ورزشکاری پیروز می‌شد آن چوب را به همراه خود به قبیله می‌برد.

بحرگرد گفت: به این ترتیب قبیله فرد پیروز به مدت یک سال از قبیله شکست خورده باج دریافت می‌کرد و این خود مانع از کشت و کشتار می‌شد در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل برگزاری المپیادها نیز همین است که به جای کشت و کشتار در عرصه سیاسی اتفاقات را در میادین ورزشی پیگیری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به نظر نویسنده‌ها و محققان، لوچو بیش از ۱۶۰۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: فصل برگزاری این کشتی سنتی در مازندران از مرحله داشت تا برداشت برنج و به ویژه در جشن خرمن بوده است.

بحرگرد افزود: گوسفند و گوساله جوایز پهلوانان و سرپهلوانان لوچو است و نکته جالب‌تر نیز برگزاری این رقابت‌ها در عروسی‌ها برای شادی در بین روستائیان در مازندران است.

وی با اشاره به حضور افراد نام‌آشنای کشتی ایران و جهان امامعلی حبیبی و عبدالله موحد در تاریخ کشتی لوچو، اظهار کرد: رضا یزدانی، مسعود حاجی‌زاده و عباس حاج کناری پهلوانان دیگر این رشته ورزشی هستند.

رئیس کمیته لوچو کشور در پایان تاکید کرد: تمامی ورزشکارانی که در کشتی آزاد توانستند موفق و حائز عنوان جهانی شوند و مازندران در بالاترین سطح کشتی دنیا قرار بگیرد از برتری فنون ناشناخته کشتی لوچو است.

پایان پیام

کد خبر : 3929 ساعت خبر : 8:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3929
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات