گردشگری مذهبی راه نجات خرم‌آباد

گردشگری مذهبی راه نجات خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استان یزد در سال گذشته چهار هزارنفر گردشگر مذهبی در ایام محرم داشته است. امسال هم یزد یکی از شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در ایران بود. امسال روستای ابیانه  هم ده‌ها برابر جمعیت بازدیدکننده همیشگی خود در محرم بازدیدکننده داشت. حسینیه اعظم زنجان هم که در  هشتم محرم عزاداری را آغاز می‌کند، یکی دیگر از مقاصد گردشگری مذهبی در محرم است. همچنین بازار تهران و بازار مسجدجامع تبریز، دمام‌زنی و واحد بوشهر و هرمزگان، عزاداری‌های مشهد و قم و شهرهای استان اصفهان مانند خوانسار از دیگر مقاصد گردشگران مذهبی در این ایام هستند.

گردشگری مذهبی راه نجات خرم‌آباد

خرم‌آباد اما سهم چندانی از گردشگری مذهبی ندارد. این شهر که دو آیین باشکوه در تاسوعا و عاشورای حسینی دارد، هرساله میزبان گردشگران است. اما اغلب این گردشگران را عکاسان و خبرنگاران تشکیل می‌دهند و مسافران شخصی و عامه مردم اطلاع چندانی از این مراسم ندارند.
آیین چهل‌منبر و آیین گِل یا خَرَ در خرمآباد آن قدر ظرفیت دارد که می‌تواند نام خرم‌آباد را در صدر شهرهایی قرار دهد که در محرم گردشگران مذهبی را جذب می‌کنند. متاسفانه سال‌هاست که گردشگری مذهبی اولویت مسئولان خرم‌آباد نیست. تعداد  گردشگران خارجی که همین امسال به خرم‌آباد آمدند، نشان می‌دهد که اگر تبلیغ و شرایط کافی برای حضور آنها فراهم شود؛ می‌توان چندین برابر این تعداد گردشگر خارجی برای محرم خرم‌آباد فراهم کرد. اعضای شورای شهر و شهردار خرم‌آباد و همچنین استاندار لرستان بارها تاکید کرده‌اند که می‌خواهند لرستان را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنند و با این کار نان سر سفره مردم بیاورند. آنها برای این کار مشغول ساخت آبشار مصنوعی در شهر آبشارها یعنی خرم‌آباد  هستند و طبیعت اطراف خرم‌آباد را به بهانه توسعه گردشگری به دست لودرها سپرده‌اند. آنها در فکر توسعه گردشگری هستند اما از تاسوعا و عاشورای خرم‌آباد غافلند. مسئولین همیشه دغدغه اصلاح نگاه به شهر خرمآباد و مردم را داشته‌اند. اما از ظرفیت تاسوعا و عاشورا برای اصلاح این نگاه استفاده نمی‌کنند.گردشگری مذهبی هم برای خرمآباد سودآور و پول آور است، هم باعث مبادله فرهنگ دینی می‌شود. چه چیزی بهتر از این؟ چه چیزی بهتر از این که گردشگر خلوص عزاداری مردم خرمآباد را ببیند. وقتی گردشگر ایتالیایی فقط برای عاشورای خرمآباد به ایران سفر می‌کند، چرا روی این آیین سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. ببینید مردم روستای ابیانه چه می‌کنند با ایام محرم و ما چه می‌کنیم.

photo_2015-10-24_13-36-13

امسال هم جمعیت زیادی از عکاسان داخلی و خارجی به خرمآباد آمده بودند. تعداد عکاسانی که هرساله به خرمآباد می‌آیند، بیشتر از صد عکاس است. واقعاً این تعداد از عکاس را در کدام مراسم مذهبی می‌بینید؟ هرساله در روز عاشورا ده‌ها گزارش تصویری از عاشورای خرمآباد و مراسم چهل منبر در خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود. شبکه‌های ملی  هم بارها آن را پخش می‌کنند. اما ما چه بهره‌ای از آن می‌بریم؟ تقریباً  هیچ.

گردشگری مذهبی راه نجات خرم‌آباد

یقین بدانید با همین زیرساخت‌های نداشته و با همین  هتل‌های انگشتشمار می‌شود هزاران نفر گردشگر و توریست را در تاسوعا و عاشورا به خرمآباد آورد. دستکم می‌شود کاری کرد که هتل‌های خرمآباد در سهچهار روز دهه اول محرم پُر شود. دستکم می‌شود کاری کرد که گردشگران در قالب تورها و سفرهای یک روزه به خرمآباد بیایند. واقعاً باعث حیرت است که شهر خرمآباد با دو آیین بزرگ، معنوی و کهن هیچ سهمی از گردشگری مذهبی نداشته باشد. آن هم با دو آیین بزرگ همچون چهل منبر که فقط در چند شهر دیگر ایران برگزار می‌شود، و آیین شگفت‌انگیز گِل که مختص خرمآباد و شهرهای استان لرستان است. کاش مسئولان به جای ساخت آبشار مصنوعی و باغ پرندگان، نخست در بستر آماده گردشگری مذهبی به اقتصاد این شهر کمک کنند. گردشگری مذهبی در خرمآباد به کمی دقت و درایت نیاز دارد تا سروسامانی به وضعیت هتل‌ها و اسکان مسافران بدهد.

یکی از معیارهای سنجش شرایط گردشگری، وضعیت هتل‌ها است. به همین دلیل با مسئولین چند هتل مهم شهر خرمآباد صحبت کردیم و درباره وضعیت مسافران در دو روز گذشته پرسیدیم:

آقای آدینه‌وند کارپرداز هتل سالیز در این‌باره به خبرنگار گلونی گفت: امسال مسافرهای ما حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بود. نسبت به سال گذشته تعداد مسافرها کمتر بود ولی فکر می‌کنم دلیلش مردم‌نوازی مردم خرم‌آباد است. معمولاً کسانی که برای این ایام به خرم‌آباد می‌آیند توسط خانواده‌ها دعوت می‌شوند. من مطمئن هستم که اگر این موضوع نباشد، ظرفیت توریستی این چند روز به طوری است که همه هتل‌ها پُر می‌شود. یکی از دلایل دیگر  هم بسته بودن راه‌ها است. از ساعت ۸ شب خیابان‌ها بسته می‌شود. اطلاع دارم ۲ مسافر که از روسیه آمده بودند، مجبور شده بودند تا ساعت ۲ بیرون بمانند.

متصدی پذیرش هتل جهانگردی خرم‌آباد  هم نظری مشابه آقای آدینه‌وند داشت و گفت که: هرساله اتاق‌های هتل جهانگردی به طور کامل پُر می‌شد ولی امسال پر نشد و تعداد مسافرها نسبت به سال گذشته کمتر بود.

وی گفت: احتمالاً کسانی که چند سال به طور مداوم به خرم‌آباد می‌آیند با کسی آشنا شده‌اند و به خانه او رفته‌اند. امسال علیرغم سال‌های گذشته خبری از خبرنگارها در این هتل نبود و در کل حدود ۳۰ نفر مهمان داشتیم.

متصدی پذیرش هتل رنگین کمان خرم‌آباد اما نظری متفاوت داشت. وی معتقد بود که امسال خیلی نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده و تعداد مسافرها بیشتر شده است. در هتل رنگین کمان هم همه اتاق‌ها پر نشده ولی حدود ۲۲ نفر مسافر داشتند و تعداد مسافرها بیشتر شده است. وی در صحبت‌هایش به رضایت مهمانان از مراسم اجرا شده در خرم‌آباد اشاره کرد.

گردشگری مذهبی راه نجات خرم‌آباد

هتل شهرداری متاسفانه آماری از تعداد مسافران به ما ارائه نداد ولی متصدی این هتل به خبرنگار گلونی گفت: تا پایان ماه صفر تعداد مسافرها خیلی زیاد نیست و از آنجایی که خرم‌آباد هتل زیاد دارد ما هم اتاق خالی داشتیم.

بدیهی است که مهمان نوازی مردم خرم آباد در خالی بودن  هتل‌ها مؤثر بوده اما آنچه مهم است توجه بیشتر به گردشگری مذهبی است که می‌تواند به رونق هرچه بیشتر شهر و استان نیز کمک کند.

عکس گزارش از ایمان نقدی است.

پایان پیام

کد خبر : 7110 ساعت خبر : 1:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=7110
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مقصر اصلی صداوسیما است، بخصوص رسانه ملی که جلوی بازتاب گردشگری وتوسعه و تبلیغ این شهر رو زیر فشار بعضی ها می گیره. و بعضی ها نمیگذارند واقعیات این شهر زیبا و اصیل ایران به طور کامل مخابره شود.لرها نیاز به شبکه مستقل دارند، چون ارزش لر به اندازه کل ایران است.،و میترسند زیرا پاکی و معرفت لرها همه را جذب خود می کند.و جز پنج شهر اول ایران شود؟؟؟