روز سوت‌وکور زبان مادری در لرستان

پایگاه خبری گلونی – از سال ۱۹۹۹ سازمان علمی، فرهنگی یونسکو روز ۲۱ فوریه را روز جهانی زبان مادری نام‌گذاری کرده است. اهمیت این موضوع تا حدی است که سازمان ملل سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها نامید.

روز ۲ اسفند هم در بعضی از شهرهای کشور چندین مراسم در زمینه زبان مادری برگزار شد. اما به نظر می‌رسد این روز و اهمیت زبان مادری، برای مدیران فرهنگی استان لرستان از اهمیت بالایی برخوردار نیست، چون در این روز هیچ مراسم و یا برنامه‌ِ‌ای در این زمینه برگزار نشد.
هر روزه بنا بر مناسبت‌های نه‌چندان مهم، برنامه‌های گسترده‌ای در استان اجرا می‌شود که گاه با خرج بسیار و نتایج نامشخص به پایان می‌رسند. ولی در این مورد نه تنها ادارات دولتی و به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد هیچ حرکتی از خود نشان ندادند بلکه انجمن‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های غیر دولتی فرهنگی هم از این روز به ساده‌گی گذشتند.

روز زبان مادری می‌تواند بهانه‌ای باشد برای تحقیق و بررسی در مورد ارزش‌ها و معیارهای مشترک ما که در زبان مادری متبلور شده‌اند. این روز می‌تواند باعث نزدیکی افکار و تجمیع خرد جمعی برای جلوگیری از نابود شدن هویت مشترک مردمان این منطقه شود. در لرستان روز به روز از کسانی که به زبان مادری خود سخن می‌گویند کاسته می‌شود. خانواده‌ها زبان مادری را به کودکان خود نمی‌آموزند و رسانه‌های سراسری هم تلاشی برای فرهنگ‌سازی در این مورد نمی‌کند. در چنین شرایطی از دست دادن چنین روزهایی باعث می‌شود ما با سرعت بیشتری به سوی نابودی زبان مادری خود و در نهایت بی‌هویت شدن که یکی از مهم‌ترین مبانی آن زبان مادری‌ست پیش برویم.

پایان پیام

دلیل نامگذاری

دلیل نامگذاری روز جهانی زبان مادری از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۵۲ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد و هنوز مستقل نشده بود، از جمله دانشجویان دانشگاه داکا و دانشکده پزشکی آن تلاش جهت ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی در این شهر براه انداختند.

کد خبر : 14064 ساعت خبر : 6:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14064
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات