عید آمد، خرم‌آباد پر از گلونی شد

عید آمد، خرم‌آباد پر از گلونی شد

پایگاه خبری گلونی: حالا که بازار نمایشگاهی خرم‌آباد داغ است چه کار بهتر از اینکه سری به این نمایشگاه‌ها بزنم و از چند و چون ارائه محصولات نمایشگاهی باخبر شوم. بنا به رسم هرساله نمایشگاه‌هایی در پارک شریعتی و در محدوده اطراف قلعه بر پا شده است. اول به سراغ نمایشگاه‌های پارک شریعتی رفتم. در محدوده پارک طبق روال هرسال ردیفی از غرفه‌ها که تعداد ۲۹ غرفه است آماده شده است. در این نمایشگاه از لباس محلی و گلونی گرفته تا عروسک ارائه شده است. یک غرفه اسباب‌بازی دارد و یک غرفه دیگر وسایل تزئینی. یک غرفه لباس محلی ارائه می‌کند و یک غرفه قهوه‌خانه است. خدا را شکر که در این ۲۹ غرفه دو غرفه هم عسل خرم‌آباد را می‌فروشد و دو غرفه دیگر هم نان محلی و شیرینی و کاک. اما غرفه سوپرمارکت و کباب و جگرکی این نمایشگاه، بخش جالب آن است. یا مثلا غرفه اسباب‌بازی. انتظاری که از نمایشگاه سنتی می‌رود ارائه محصولات سنتی آن شهر است.

عید آمد، خرم‌آباد پر از گلونی شد

یک نمایشگاه دیگر هم با ۳۲ غرفه در سمت چپ همین نمایشگاه بهارمالگه به راه است. در این نمایشگاه هم گلیم و گلونی و نان محلی و کلوچه لرستان عرضه می‌شود اما هرکدام در یک غرفه. ولی غرفه‌های جالبی در این نمایشگاه هست که فکر نکنم در هیچ نمایشگاه سنتی دیگری مانندش را دیده باشید. مثل غرفه عینک، فست‌فود و قابلمه! البته لبنیات محلی هم به لطف یک غرفه دیگر عرضه شده. دوغ محلی لرستان را که همه می‌دانیم چقدر خوشمزه است. ولی آیا واقعا در چنین نمایشگاه‌هایی محل عرضه چنین محصولاتی است؟ البته باز دوغ محلی به قول معروف دور از انتظار نیست. ولی دیگر آلوچه و ترشک را تا جایی که من می‌دانم هیچگاه جز محصولات سنتی لرستان نبوده است.
اما از این دو نمایشگاه بگذریم و به سبزه میدان برویم. در محوطه ورودی قلعه هم ۵ غرفه برپا شده است. سه غرفه صنایع دستی خرم‌آباد را ارائه می‌کند. یک غرفه لرستان‌شناسی است و یک غرفه هم احکام دینی. در کنار این نمایشگاه کوچک،‌ کمی آنظرف‌تر هم یک نمایشگاه درست و حسابی‌تر برپا شده است که محصولاتش بیشتر از نمایشگاه‌های دیگر مختص لرستان است. در این نمایشگاه پنج غرفه گلیم و ماشته لرستان را عرضه می‌کند. ۱۶ غرفه صنایع دستی لرستان است و ۴ غرفه هم گلونی و لباس محلی عرضه می‌کند. تا فراموش نکردم آش محلی را هم بنویسم که در سه غرفه فروخته می‌شود. البته این نمایشگاه هم غرفه‌هایی مثل سنگ ماه تولد و سوپرمارکت و اسباب بازی دارد ولی خب در این نمایشگاه غرفه‌های محصولات محلی پرچم دار هستند که خیال آدم را راحت می‌کند. در همه این نمایشگاه‌ها سوغات لرستان،‌عسل در تعداد غرفه‌های اندکی ارائه شده البته باز با همان بسته‌های نامناسب همیشگی.

عید آمد، خرم‌آباد پر از گلونی شد

پس از دیدن این نمایشگاه‌ها ناخودآگاه این فکر به سراغم آمد که اسباب بازی و عروسک و لواشک کجای سنت گذشته ما بوده است؟ ای کاش از این به بعد کمی حرفه‌ای‌تر به این قضیه نمایشگاه‌ها نگاه شود و با دقت و وسواس بیشتری نمایشگاه‌ها برپا شود. من که فرزند این سرزمین هستم از دیدن بعضی محصولات در نمایشگاه‌ها یکه خوردم دیگر وای به حال آن مسافر عزیز که اولین مرتبه است به اینجا سفر کرده است.

آمار تفکیکی نمایشگاه‌ها:

محوطه زیر قلعه: (۵ غرفه)
غرفه ۱ و۲ و۳ : صنایع دستی خرم‌آباد
غرفه ۴: لرستان شناسی
غرفه ۵: احکام دینی
نمایشگاه واقع در محوطه دانشگاه.: (در کل ۵۲ غرفه)
گلیم ماشته: پنج غرفه
اسباب بازی : یک غرفه
صنایع دستی لرستان: شانزده غرفه
آش محلی: سه غرفه
عسل: یک غرفه
کتاب: یک غرفه
گلونی و لباس محلی: چهار غرفه
لبنیات: یک غرفه
سنگ ماه تولد:یک  غرفه
سوپر مارکت: یک غرفه
عکاسی: یک غرفه
زیورآلات دست ساز: یک غرفه
مابقی غرفه ها هنوز خالی است.

بهارمالگه شریعتی: (در کل ۲۹ غرفه)
لوازم تزئینی: یک غرفه
اسباب بازی: یک غرفه
لباس محلی: یک غرفه
صنایع دستی لرستان: یک غرفه
زیرجوش و گوشتینه: یک غرفه
قهوه خانه: یک  غرفه
عسل: دو غرفه
عروسک: یک غرفه
نان محلی: دو غرفه
شیرینی و کاک: دو غرفه
کتابفروشی: یک غرفه
آلوچه و ترشک: یک غرفه
سوپرمارکت: یک غرفه
کباب و جگرکی: یک غرفه
مابقی غرفه ها خالی است.

یک نمایشگاه دیگر سمت چپ بهارمالگه:
در کل ۳۲ غرفه
عینک: یک غرفه
لواشک و ترشک: دو غرفه
کتاب : یک غرفه
قابلمه: یک غرفه
نان محلی و کلوچه: یک غرفه
کباب: ۱یک غرفه
فست فود: یک غرفه
سوپرمارکت: یک غرفه
لبنیات: یک غرفه
عروسک و اسباب بازی: یک غرفه
لباس فروشی: یک غرفه
گلیم و گلونی: یک  غرفه
قرآن و عترت: یک غرفه
کشکینه: یک غرفه
قاشق و چاقو.: یک غرفه

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 14883 ساعت خبر : 6:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14883
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات