جلوگیری از ۹۳هکتار تصرف غیر قانونی در لرستان

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان از تملک و تحصیل حدود ۹۳ هکتار از اراضی ملی و موات واقع در شهرهای خرم‌آباد، دورود و ازنا در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس ملکی اعلام کرد: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال و جلوگیری از تصرف غیر قانونی اراضی ملی استان، اداره کل راه و شهرسازی لرستان با همکاری دستگاه‌های ذیربط موفق شد در سال ۹۴ حدود ۹۲ هکتار از اراضی ملی و ۱ هکتار از اراضی موات را در شهرهای خرم‌آباد، دورود و ازنا تملک کند. مهندس ملکی گفت: استرداد مساحت وسیع دیگری از اراضی متصرف شده در دست اقدام است که در سال ۹۵ به‌طور جدی پیگیری خواهد شد.

پایان پیام

تاریخچه اصلاحات ارضی

پیش از اصلاحات ارضی ۵۰ درصد از زمین‌های کشاورزی در دست مالکان بزرگ بود. ۲۰ در صد متعلق به اوقاف و در دست مردم بود. ۱۰ در صد زمین‌های دولتی نیز متعلق به محمدرضا پهلوی بود و ۲۰ درصد باقی‌مانده به کشاورزان تعلق داشت. پیش از اصلاحات ارضی به دستور محمدرضا پهلوی ۱۸۰۰۰ روستا را در فهرستی درآوردند که آن زمین‌ها می‌بایستی بین روستاییان تقسیم شود.

اصلاحات ارضی در ایران با تصویب قانون اصلاحات ارضی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۴۰ آغاز شد و با رفراندوم ۶ بهمن ۱۳۴۱ به مرحله اجرا درآمد. اصلاحات ارضی در سه مرحله انجام شد:

در مرحله نخست تعیین شد که هیچ مالکی بیش از یک ده ششدانگ یا ششدانگ زمین در چند ده مختلف نداشته باشد. دولت زمین‌های مازاد بزرگ مالکان را خریداری و بخش‌هایی که دارای زارعان صاحب نسق بودند را به صورت اقساطی به آن‌ها فروخته و زمین‌های بلاکشت باقی‌مانده تحت عنوان اراضی دولتی در اختیار دولت قرار می‌گرفت. با فروش سهام کارخانجات دولتی ترتیب باز پرداخت بهای زمین‌ها به مالکان فراهم گردید.

در مرحله دوم صاحبان زمین‌های استیجاری می‌باید یا به تقسیم درآمد حاصل از اجاره بپردازند یا بر اساس قراردادهای اجاره، زمین‌ها را به زارعان بفروشند. به عبارت دیگر مالکان موظف شدند که یا ملک کشاورزی خود را برای سی سال به کشاورزان اجاره نقدی دهند یا آن را با توافق بدان‌ها بفروشند.

کد خبر : 15889 ساعت خبر : 2:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15889
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات