کلاغ زاگرسی باهوش

کلاغ زاگرسی باهوش

به گزارش پایگاه خبری گلونی «ژیل» و «ژیلَ» در زبان لری به معنی کم و مقدار کم است. ژِمِ‌ژیل هم ترکیبی است به معنی تکان خوردن خیلی آرام. مثل وقتی که تازه از خواب بیدار می‌شویم.

ژیل گاهی با کلمه‌ای دیگر به عنوان پسوند ترکیب می‌شود. مثل: برف‌ژیلَ یعنی برف اندک. یا: قِلاژیلَ به معنی کلاغ کوچک یا پرنده‌ای معروف که تصویرش را می‌بینید. در لرستان به این نوع پرنده که از تیره کلاغ است، قِلاژیلَ می‌گویند. اسم علمی آن Eurasian magpie است و به زاغ اوراسیایی معروف است. در این روزهای بهاری صدای این پرنده تقریبا در سراسر ایران به‌ویژه در زاگرس و البرز شنیده می‌شود.

این پرنده بسیار باهوش و صدای شاخصی در طبیعت دارد و در صورت فراهم شدن اوضاع در شهرها نیز دیده می‌شود. این روزها خرم‌آباد و حومه خرم‌آباد سرشار از این پرنده است. البته جمعیت این پرنده باید مرتب پایش شود چون زیاد شدن آن می‌تواند تهدیدی برای دیگران پرندگان باشد چون این پرنده همه‌چیزخوار است و از میوه تا مردار را می‌‌خورد.

مجموعه دریاچه کیو در خرم‌آباد فضایی خوب برای حضور این پرنده و انواع پرندگان دیگر است.

کلاغ زاگرسی باهوش

لاغ زاغی – Pica Pica – یکی از هوشمندترین جانداران روی زمین است و یگانه غیرپستانداری که می‌تواند تصویر خود را در آینه تشخیص دهد. زاغی‌ها تک‌همسر هستند و تا پایان عمر با جفت خویش زندگی می‌کنند.

در صورت مرگ همسر هم برخلاف انسانِ خردمند، نمی‌گوید هر چه زیباتر و جوان‌تر بهتر! بلکه جفتی متناسب با سن و سال خود برمی‌گزیند. او خطر را به خوبی حس می‌کند، همه‌چیزخوار است و انعطافِ زیادی در شرایط مختلف جغرافیایی و اقلیمی از خود نشان می‌دهد.

درحقیقت جایی که زاغی‌ها هم دوام نیاورند، واقعاً فوق‌العاده سختی کارش برای آدم‌زمینی‌ها باید بالا باشد!

پایان پیام

کد خبر : 15858 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات