جشن و کنسرت گلونی در اندیمشک

جشن و کنسرت گلونی در اندیمشک

گلونی نماد حجاب بومی شیرزنان لر در اندیمشک پاس داشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی در اندیمشک، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اندیمشک با اشاره به پاسداشت گلونی گفت: گلونی یکی از سنت‌ها و شناسه‌های قوم لر بوده و هست.

رعنا میرعالى در کارگروه دومین جشن پاسداشت گلونی افزود: گلونى یا همان سربند و روسری زنان لر قدمتی سه هزارساله دارد. این سربند زیبا با نقوش و رنگ‌های بسیار زیبا نه‌تنها نماد حجاب بلکه نماد عفت و عزت و اقتدار و شادابی و حتی هنرمندی زنان لر بوده است.

بانوی فرهنگی شورای چهارم تصریح کرد: این سنت و نماد حجاب زنان غیور لر و این فرهنگ بسیار غنی و باارزش و صد‌البته زیبا، متأسفانه رو به فراموشی است و امروز می‌ترسم د روزگاری کس نونه گلونی (می‌ترسم روزگاری بیاید که کسى گلونى بر سر نبندد) عضو هیئت رئیسه شورا افزود: همه ما در مقابل این اصالت و میراث سه هزار ساله وظیفه داریم و در راستاى حفظ و اشاعه آن باید تلاش کنیم.

او ادامه داد: کار فرهنگی پیرامون گلونی ساده نیست و هزینه‌های زمانی و ریالی زیادی دارد و مستلزم برنامه‌ریزی قوی می‌باشد.

جشن و کنسرت گلونی در اندیمشک

میرعالى با اشاره به اهمیت برگزاری جشن گلونی در شأن فرهنگ اصیل قوم لر، گفت: اهداف اصلی این جشن پاسداشت می‌طلبد که جهت ثبت ملی روز گلونی، زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم قوم لر و معرفی این پوشش اصیل و زیباى زاگرسیان به تمام مردم ایران باشد.

گفتنی است بانو رعنا میرعالى برای اولین‌بار در تاریخ انتخابات جغرافیای زاگرس و کشور با پوشش محلی و سربند و حجاب گلونی در تبلیغاتشان ظاهر شد که با اقبال عمومی عالی مواجه شد و توانست به‌عنوان منتخب اول بر کرسی نمایندگی مردم اندیمشک در شورای چهارم تکیه زند.

ایده روز گلونی و برگزاری جشن این روز، از  طرف رضا ساکی مطرح و عملی گشت و همزمان با هفته میراث فرهنگی جشن‌هایى جهت پاسداشت این فرهنگ حجاب بومی لرى در خرم‌آباد، تهران و اندیمشک برگزار می‌گردد.

دومین جشن پاسداشت گلونی بزودی و با هنرنمایی گروه موسیقی لرى تال به خوانندگی استاد فرج علیپور و حضور  مهمانان برجسته فرهنگی هنری و مسولین و اجرای بخش‌های فرهنگی آیینی و ادبی در اندیمشک برگزار خواهد شد.

این برنامه هرساله با تأخیر از روز گلونی و پنج شنبه و جمعه ۶ و۷ خرداد در تالار فرهنگ اندیمشک و توسط شرکت فرهنگی هنری میرمهرزاگرس برگزار خواهد شد و بلیت فروشی آن در سایت ایران کنسرت انجام می‌شود.

علاقه‌مندان جهت رزرو گروهی بلیت و هماهنگی بیشتر با شماره‌های ۰۹۳۵۱۴۶۳۶۳۷ و۰۹۱۶۹۴۱۲۳۷۱ تماس حاصل کنند.

پایان پیام

کد خبر : 19127 ساعت خبر : 0:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19127
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات