طنین اشعار مولانا در تالار اندیشه

سیزدهمین شب آواز ایرانی، شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ با استقبال علاقه‌مندان به ساز و آواز اصیل ایرانی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این برنامه نیز که اجرای آن را سیدعباس سجادی، شاعر و کارشناس موسیقی به عهده داشت، گروه‌های مختلف ساز و آواز ایرانی با اجرای بهترین آثارشان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

جوانانی که در سیزدهمین شب آواز ایرانی در قالب پنج گروه مختلف حضور داشته و هنرشان را در حضور علاقه‌مندان موسیقی و داوران ارائه کردند عبارت بودند از: گروه اول مهران زمانی‌یکتا (خواننده) و وحید سلیمان‌نژاد (نوازنده کمانچه)، گروه دوم شعیث لشکربلوکی (خواننده) و شهاب طالقانی (نوازنده تار)، گروه سوم شهیر صدر (از خوانندگان افغانستان) و برادرش سروش صدر (نوازنده سنتور)، گروه چهارم فرامرز نصیری (خواننده) به همراه سپهر لاجوری (نوازنده سه‌تار) و امیر یوسفی (نوازنده تنبک)، گروه پنجم یاسر اسماعیلی (خواننده) به همراه علی حضرتی (نوازنده تار).
بعد از اجرای این هنرمندان و ارائه نکته‌های فنی و توضیحات کارشناسانه از سوی داوران پیش‌کسوت شامل فریدون شهبازیان، علی‌اصغر شاه‌زیدی و مظفر شفیعی، درنهایت گروه اول به عنوان اجرای برگزیده معرفی شد و به مرحله رقابتی اجراهای برتر در پایان سال راه یافت. در عین حال، داوران از حضور برادران صدر به عنوان هنرمندانی از افغانستان در این برنامه تشکر کرده و توجه آنها به ساز و آواز ایرانی را مایه خوشحالی دانستند.
مهران زمانی یکتا که آواز او توانست رضایت داوران را بیشتر از خوانندگان دیگر در این رقابت دوستانه به خود جلب کند، متولد سال ۱۳۴۹ و شاگرد استادانی چون مهدی فلاح و محمدرضا شجریان بوده است. او در این برنامه شعری از صبوری قمی در مایه آوازی سه‌گاه اجرا کرد که با کمانچه‌نوازی هنرمندانه وحید سلیمان‌نژاد همراه بود.
میهمان وی‍ژه سیزدهمین شب آواز ایرانی، استاد علی جهاندار بود. این پیش‌کسوت آواز اصیل کشورمان به همراه امین دماغ‌گل (نوازنده تار) در بخش اجرای اساتید به اجرای برنامه پرداختند که مورد توجه حاضران قرار گرفت. استاد جهاندار که ردیف‌های مقدماتی و دوره عالی آواز را نزد استاد محمد‌رضا شجریان آموخته، در سال ۶۸ نخستین آلبوم موسیقی خود را با عنوان «صبح مشتاقان» به آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان عرضه و مدتی بعد دومین آلبومش را با همکاری سعید فرج‌پوری و با عنوان «نقش پندار» روانه بازار موسیقی کرد.
او در سال ۸۷ آلبوم «دختر گلفروش» با نواپردازی استاد سید حسن کسایی را منتشر و سپس آلبوم‌های دیگری چون «ساکن جان» با حسین پرنیا و «صورتگر نقاش» به آهنگ‌سازی محمدجواد ضرابیان را روانه بازار موسیقی کرد. جهاندار از سال‌ها قبل به شکل مستمر در کار آموزش آواز به هنرجویان مشغول است.
به این ترتیب، سیزدهمین شب آواز ایرانی با آواهایی از تار، کمانچه، سنتور و تنبک و آواز هنرمندان جوان با اشعاری از حافظ، مولونا، سعدی، بیدل دهلوی و همچنین شاعران معاصری چون فریدون مشیری و حسین منزوی به پایان رسید و علاقه‌مندان موسیقی اصیل ایرانی را با خاطره‌ای خوش و انتظار شنبه آخر مردادماه برای شرکت در چهاردهمین شب آواز ایرانی روانه کرد.

پایان پیام

کد خبر : 21799 ساعت خبر : 3:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21799
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات