بازتاب‌ و نتایج سومین جشنواره خیریه غذا در خرم‌آباد

بازتاب‌ و نتایج سومین جشنواره خیریه غذا در خرم‌آباد

پایگاه خبری گلونی: سال‌ها پیش، زمانی که شبکه‌های اجتماعی به صورت کنونی رواج نداشتند همین شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در آن‌ها عاملی برای خاص‌بودن آدم‌ها به‌شمار می‌رفت. کسانی که درگیر این شبکه‌ها بودند خودشان را صاحب مدنیت و درک اجتماعی بیشتری می‌دانستند و به نقد رفتار عامه‌ی مردم جامعه می‌پرداختند. کافی است روزهای اول فیسبوک را به یاد بیاورید تا ببینید مسائلی مثل فحاشی‌های اینترنتی و حمله به پیج افراد مشهور چقدر ناشناخته بودند. مدتی قبل اتفاقی در خرم‌آباد رخ داد که بیشترِ پیش‌فرض‌های موجود در مورد خاص‌بودن افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی و عامه‌بودن حرکات حضوری در خرم‌آبادِ کنونی را به هم ریخت. سومین جشنواره‌ی خیریه غذا. این جشنواره با همکاری انجمن‌های دانش‌آموختگان‌، پایان کارتن‌خوابی‌، رهانسل خرم‌، آفتاب لرستان و کانون هموفیلی ایران و با هدف ترویج و توسعه مهربانی و کمک به نیازمندان‌ در روزهای هفتم و هشتم مرداد از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در اطراف میدان نیلوفر خرم‌آباد برگزار شد.

بازتاب‌ و نتایج سومین جشنواره خیریه غذا در خرم‌آباد

هنوز طعم بسیاری از غذاهای این جشنواره از یاد شرکت‌کنندگان نرفته بود که اظهارنظرهایی عجیب و نابخردانه در شبکه‌های اجتماعی پخش شدند. کامنت‌هایی که با زیرسوال بردن تمام زحمت‌های برگزارکنندگان این جشنواره، انتقاداتی دور از انصاف را به آن‌ها وارد می‌کردند. این کامنت‌ها البته از نتایج قابل پیش‌بینی تغییر کاربری شبکه‌های اجتماعی بودند و به خوبی نشان دادند که حضور اکثریت و به نوعی عامه‌ی مردم در این شبکه‌ها می‌تواند به ضرر اقلیت حاضر در زمینه‌ی فعالیت‌های مدنی بینجامد. در این مطلب به تفکیک به تمامی انتقادات مطرح شده می‌پردازیم و نتیجه‌ی این جشنواره را مرور می‌کنیم.

نکته‌ی اول اینکه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر وقت افراد در شبکه‌های مجازی سپری می‌شود و به همین دلیل حتی دایه‌داران فرهنگ و کسانی که تلاش می‌کنند رفتارهای غلط مردم را اصلاح کنند دست به ساخت کمپین‌های مختلف در همین فضای مجازی می‌زنند و اجرای اهداف آن کمپین‌ها را به عهده‌ی خود مردم می‌گذارند. در این بین بنیانگذاران کمپین فقط و فقط به تبلیغ آن می‌پردازند و عملاً هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهند. تفاوت اصلی سومین دوره جشنواره خیریه غذای خرم‌آباد با این کمپین‌های اینترنتی، حضور فعالانه و از صفر تا صد افراد در آن بود. طبق گفته‌های انوشیروان سپهوند دبیر این دوره‌ی جشنواره، حدود ۳۰۰ آشپز و فروشنده به مدت دو روز در این کار خیر سهیم بوده‌اند. این حجم از حضور افراد و تأثیر فعالیت انجام شده توسط آن‌ها در مقایسه با کمپین‌های پرادعا در پایتخت که بی‌نتیجه می‌مانند غیرقابل چشم‌پوشی است.

نکته‌ی دوم، میزان استقبال شهروندان از این جشنواره بود. استقبال در تمام ساعات برگزاری جشنواره به حدی بالا بود که راه رفتن در فضای مهیا شده برای خرید غذا به سختی صورت می‌گرفت و خیابان‌های منتهی به محل برگزاری جشنواره با ترافیک بسیار زیادی مواجه بودند. عدد ۴۰٫۰۰۰ عددی بود که گیت هوشمند نصب شده در یکی از ورودی‌های محل برگزاری نمایشگاه آن را نشان می‌داد. با وجود تبلیغ‌های فراوان در سطح شهر و حمایت مردمی در شبکه‌های اجتماعی شاهد کامنت‌هایی بودیم که بعد از اتمام این جشنواره، به انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی صحیح برگزارکنندگان جشنواره پرداخته بودند! انتقادی کاملاً غیرمنصفانه که البته بیشتر به یک تخلیه اعصاب در فضای مجازی شباهت داشت تا انتقاد.

نکته‌ی سوم، برگزاری جشنواره به صورت خصوصی و با جذب بیش از ۲۰ اسپانسر دولتی و غیردولتی بود. حرکات انجمن‌محور -حرکاتی که ادارات یا موسسات دولتی بانی آن‌ها نیستند- یا رویدادهایی که برای آن‌ها بودجه‌ی دولتی تعیین نشده است هنوز به صورت موفق در خرم‌آباد جا نیفتاده‌اند. اما تجربه‌ی برگزاری دو دوره‌ی قبلی و تلاش زیاد افراد سهیم در این جشنواره به بهترین شکل جواب داد و هرچند هنوز هم کمبود امکانات مشاهده می‌شد اما نتیجه‌ی دلخواه حاصل شد. حضور نمایندگان کنونی خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان در این جشنواره نشان از همراهی ناگزیر آن‌ها با حرکات مردمی داشت و کاش در سال‌های بعد شاهد همکاری بیشتر مسئولان شهری در برگزاری این جشنواره باشیم. اختصاص یک مکان مناسب و بزرگ‌تر و کمک به برپا کردن و جمع‌آوری غرفه‌ها کمترین خواسته‌هایی هستند که امیدواریم مسئولین در سال‌های بعدی آن‌ها را برآورده کنند.

بازتاب‌ و نتایج سومین جشنواره خیریه غذا در خرم‌آباد

نکته‌ی چهارم و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن بپردازیم جنبه‌ی خیریه بودن این جشنواره است. چه در فضای مجازی و چه در اطراف جشنواره شاهد اظهارنظرهای عجیبی بودیم که هم از مدل غذاها شکایت داشتند و هم از قیمت بالای آن‌ها! این دوستان انگار کلمه‌ی «جشنواره» را با «نمایشگاه» و «خیریه» را با «نذری» اشتباه گرفته بودند وگرنه توقع فروش چلوکباب آن‌هم رایگان یا با قیمت خیلی ارزان واقعاً توجیه منطقی ندارد! از همان ابتدا اعلام شده بود که عواید حاصل از این جشنواره صرف بیماران هموفیلی‌، کودکان کار‌، افراد کارتن‌خواب و سایر نیازمندان شهر خواهد شد. موج بعدی اظهارنظرهای عجیب به همین جنبه‌ی مالی جشنواره اعتراض داشتند و در واقع عدم شفافیت در مصرف‌شدن پول‌های حاصل از فروش غذاها را فرصت مناسبی برای حیف و میل کردن این مبالغ می‌دانستند! تهمتی که البته آنقدر بی‌پایه و اساس بود که هیچ‌کس به آن توجهی نمی‌کرد. در اینجا قصد داریم آماری از فروش این جشنواره را بررسی کنیم تا قضیه نه فقط برای تهمت‌زنندگان که برای همه‌ی مخاطبان روشن شود.

درآمد دو شب برگزاری جشنواره را ابتدا به تفکیک انجمن‌ها مرور می‌کنیم: (تمامی مبالغ به تومان است)

کانون هموفیلی ۵۷۴۶۵۰۰؛ دانش آموختگان ۲۲۸۲۰۶۰۰؛ رهانسل خرم ۸۶۹۱۳۵۰؛ آفتاب لرستان ۱۴۱۰۶۵۰۰؛ پایان کارتن خوابی ۱۶۰۰۳۹۰۰

صندوق کمک‌های مردمی: ۲۱۰۹۰۰۰

کمک‌های نقدی واریزشده به حساب خیریه: ۵۸۴۵۰۰۰

مجموع درآمدها: ۷۵۳۲۲۰۰۰

مجموع هزینه‌ها: ۳۳۸۰۰۰۰

درآمد خالص: ۷۱۹۴۲۰۰۰ (که ۱۹۴۲۰۰۰ آن برای پرداخت هزینه‌ها و خسارت‌های احتمالی در حساب خیریه باقی می‌ماند و چند روز دیگر باقی آن توسط دانش‌آموختگان به نیازمندان یا سایر انجمن‌های همکار واگذار می‌شود.)

جالب است بدانید درآمد حاصل از اولین جشنواره خیریه غذای انجمن دانش آموختگان که در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ برگزار گردید بالغ بر ۱۵ میلیون تومان بود که برای مصارف گوناگون از جمله عمل جراحی بیماران، کمک به موسسات خیریه، خرید لوازم مورد نیاز برای تحصیل نیازمندان، ایجاد اشتغال، خرید جهیزیه و… اختصاص یافت. بیست درصد درآمد حاصل از برگزاری دومین دوره این جشنواره خیریه در سال ۹۴ نیز (که در مجموع حدود ۲۰ میلیون تومان بود) جهت مشارکت در امور خیریه و بهبود وضعیت سخت‌افزاری مدارس شهرستان چگنی در حومه خرم‌آباد و هشتاد درصد آن به کانون هموفیلی اختصاص یافت.

با همین آمار ساده می‌بینیم که طولانی‌تر کردن زمان برگزاری جشنواره و استقبال خوب مردم تا چه حد توانسته به نتیجه برسد. جذب مبلغ هفتاد میلیون تومان از طریق یک حرکت زیبای اجتماعی و با حضور فعال جوانان خرم‌آبادی از آن دست اتفاقاتی است که آرزوی بسیاری از کمپین‌ها و برنامه‌های اجتماعی در کلان‌شهرها است. برگزارکنندگان این جشنواره به خوبی نشان دادند که با برنامه‌ریزی درست و دقیق و البته استفاده‌ی درست از شبکه‌های اجتماعی در جهت همراه کردن مردم، می‌شود حتی در شهرهای محرومی مثل خرم‌آباد شاهد اتفاقات مثبت و دلگرم‌کننده باشیم. جمله‌ای که در صفحه‌ی اصلی سایت انجمن دانش‌آموختگان نوشته شده بهترین پاسخ به انتقادات بی‌پایه و اساس به برپایی این جشنواره باشد: «به جای آن که به تاریکی لعنت بفرستیم، برخاسته‌ایم تا شمعی برافروزیم».

بازتاب‌ و نتایج سومین جشنواره خیریه غذا در خرم‌آباد

پایان پیام

امین شیرپور

کد خبر : 22748 ساعت خبر : 12:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22748
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات