هزارمیلیارد ریال از مطالبات راهسازان لرستان پرداخت شد

وزیر راه و شهرسازی از پرداخت یکهزارمیلیاردریال ازمطالبات پیمانکاران حوزه راهسازی لرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وزیر راه و شهرسازی گفت: یکهزارمیلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران حوزه راهسازی لرستان از محل اسناد خزانه درسال گذشته پرداخت شده است.

عباس احمد آخوندی، بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران طرح‌های لرستان را بیش از ۴ هزار میلیارد ریال عنوان کرد وافزود: امسال نیز ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت به پیمانکاران ابلاغ شده و تا پایان سال نیز این میزان افزایش می‌یابد.

طرح‌های مهمی از جمله بزرگراه‌های منتهی به خرم‌آباد وخط آهن در لرستان درحال اجراست.

همچنین وزیر راه و شهرسازی یک قطعه از محور چهار خطه خرم‌آباد- نورآباد را افتتاح کرد.

این قطعه از باند دوم محور خرم‌آباد – نورآباد به طول ۱۴ کیلومتر است. طول محور خرم‌آباد به نورآباد مرکز شهرستان دلفان ۸۵ کیلومتر است.

همزمان با این افتتاح، ۱۸ کیلومتر از باند دوم محور خرم‌آباد- کوهدشت در قطعه بلوران و ۴۰ کیلومتر راه روستایی با حضور معاونان وزیر در لرستان به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۷۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

پایان پیام

در مورد قوم لر

لرها مردمانی هستند که از نظر قومی جزئی از مردم کرد به‌شمار نمی‌آیند. واژهٔ کرد در دوران تاریخی پس از حمله اعراب به ایران به معنای رمه‌گردانان و کوچ‌نشینان ایرانی‌تبار فلات ایران به کار رفته‌است و معنای قومی خاص نمی‌داده‌است.

در برخی از منابع، لرها و دیلمیان و بلوچان و اقوام دیگر را جز کرد شمرده‌اند؛ زیرا واژه کرد به معنی یک نوع شیوه زندگی و نه معنی زبانی بوده‌است. اما از لحاظ قومیت لرها گروهی جدا از کردها حساب می‌شوند. نام لر در متون تاریخی پس از حمله اعراب به ایران، اولین بار در قرن ۴ هجری قمری به شکل واژه‌های اللّریه، لاریه، بلاد اللور و لوریه در متون بازمانده از آن دوران بروز می‌کند.

در لغت‌نامه دهخدا آمده‌است:

لر طایفه‌ای از ایرانیان چادرنشین است. لر یا لور نام عشیرتی است بزرگ از عشایر کرد. گروهی از اکراد در کوه‌های میان اصفهان و خوزستان و این نواحی بدیشان شناخته آید و بلاد لر خوانند و هم لرستان و لور گویند.

کد خبر : 22470 ساعت خبر : 2:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22470
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات