زمین لغزش سیمره ثبت ملی شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، غلامرضا سلیمانی از ثبت زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان داشت: محدوده این زمین لغزش در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستان‌های جایدر و جلوگیر واقع شده است. این پدیده زمین ساختاری حدود یازده هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده است که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی؛ طول ۱۶ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت ۳۰۰ متر، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه گردیده و انرژی حاصل از آن به حدی بود که سبب خرد شدن لایه‌های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول ۲۵ کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد. بدین ترتیب لنداسلاید سیمره متولد و در نتیجه حرکت این واریزه‌ها، مسیر رودخانه‌های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب بوجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد.
سلیمانی اظهار داشت: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده ۲ قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲، آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت / ۳۲۹۱۵ مورخه ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴، اثر طبیعی زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.
وی همچنین اعلام کرد: در گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک «ژئو پارک» در فهرست جهانی یونسکو خواهد نمود.
همچنین محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی لرستان اعلام کرد: تهیه پرونده ثبتی این اثر با تلاش، شورای ثبت و حرائم استان و سازمان مرکزی، پیگیری‌های مهرداد زرین‌جویی کار‌شناس فرهنگی این اداره کل و مسئول ثبت آثار استان آقای محسن طرهانی صورت پذیرفته است. اسدی در پایان افزود: برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر عبارتند از: وسعت محدوده زمین لغزش، عوارض بدیع به جای مانده از زمین لغزش مانند؛ تالاب‌‌ها و سایر پدیده‌های ناشناخته، چشم‌انداز و حضور تمامی عناصر منظر، کم‌نظیر بودن رخداد زمین لغزش سیمره، تنوع زیست جانوری و گیاهی، بکر بودن پدیده زمین لغزش، قرار گرفتن میان سه استان لرستان، ایلام و خوزستان به لحاظ موقعیت مکانی.

پایان پیام

کد خبر : 29853 ساعت خبر : 11:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29853
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات