افرینه متفاوت‌ترین آبشار لرستان + عکس

افرینه متفاوت‌ترین آبشار لرستان + عکس

آبشار افرینه، آبشاری عریض و پرآب در کنار روستای افرینه در بخش معمولان شهرستان پلدختر استان لرستان است که سرچشمه آن در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد و از تلاقی رودهای چمشک و افرینه تشکیل می‌شود و سرانجام به رودخانه کشکان می‌ریزد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روستای افرینه از توابع بخش معمولان شهرستان پل‌دختر در ۱۱ کیلومتری جنوب شهر معمولان و در ۳۵ کیلومتری شمال شهر پلدختر قرار گرفته است. افرینه بر سر راه خرم‌آباد به پلدختر قرار دارد. به نقل قول از ریش‌سفیدان محلی، بنای اولیه شکل‌گیری این روستا به زمان حکومت رضاخان برمی‌گردد که در این مکان یک پاسگاه نظامی ایجاد کرده و در حوالی پاسگاه مذکور اقدام به ساخت خانه‌هایی برای نظامیان نمود.

این آبشار از نظر ساختار متفاوت‌ترین آبشار لرستان است. آبشار افرینه در پاییز، اگرچه چون بهار پرآب و خروشان نیست ولی همچنان چشم‌نواز است.

تصاویر ولی‌الله میراسماعیلی از این آبشار زیبا، روستا و روستاییان همسایه آبشار افرینه را ببینید:

استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۸۳۰۸ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. نرخ بیکاری در لرستان با ۲۰٫۲ درصد بالاترین نرخ بیکاری در ایران است. این استان سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت می‌باشد و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. خرم‌آباد مرکز استان است. طبق آمار سال ۱۳۸۵، خرم‌آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌است.

اشترانکوه با ۴۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان واقع در حدفاصل شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز و پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی این منطقه یکی از نخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان‌شناسی زیادی برخوردار است.

پایان پیام

کد خبر : 58560 ساعت خبر : 0:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=58560
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات