نمایش هنر را با بازی داریوش فرهنگ و امید روحانی اجرا می‌کنم

نمایش هنر را با بازی داریوش فرهنگ و امید روحانی اجرا می‌کنم

وحید رهبانی فعالیت‌های جدی کاری وهنریش را با حضور در نمایش دایره گچی قفازی به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان در سال۱۳۷۵ آغاز کرد و با حضور در مدیوم دنیای تصویر، سینما و تلویزیون وایفای یکی از نقش‌های مهم، اصلی ومحوری مجموعه تلویزیونی خانه ما درکنار رضا عطاران و رضا فیاضی به شهرت رسید. بازی در فیلم بیگ پرداکشن دوئل باعث شهرت بیشترش شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رهبانی به موازات بازیگری و کارگردانی و نویسندگی دستی هم در ترجمه دارد وآثاری از بزرگانی نظیر مارتین مک دونا و یاسمین رضا را به فارسی ترجمه کرده است. چندی پیش نمایشی براساس نمایش نامه نیک پین نویسنده معاصر امریکایی اجرا کرد. نمایشی که روایتگر زندگی انسان امروزی است که در دایره تردید‌ها، قطعیت‌های خاصش در ایجاد رابطه‌های دونفره که تحت تاثیر جهان‌های موازی است، می‌تواند به مفاهیم متفاوتی درپی داشته باشد، رابطه‌هایی که سرشار از چالش هستند. از عمده کارهای وحید رهبانی می‌توان به کارهای ذیل اشاره کرد: معرکه در معرکه، در انتظار گودو، کرگدن، مرد اتفاقی، الوتریا، ھبوط، ھدا گابلر، کابوس نامه و درخت بلوط، مرد اتفاقی (یاسمینا رضا)، الوتریا (ساموئل بکت) کرگدن (اوژن یونسکو)، وزنه‌های بی‌وزن (مجید شیخ انصاری)، وقت خوب بودن (قاسم انصاری)، مادر پاییزی (سیروس رنجبر) وبازی یالتا (لون) اشاره کرد. وحید رهبانی در گفت‌و‌گو با در باره فعالیت‌های جدید کاریش گفت: قرار است از اواسط دی ماه نمایش هنر نوشته یاسمین رضا را در تماشاخانه شهرزاد را روی صحنه اجرا کنم. در این نمایش داریوش فرهنگ، امید روحانی و محسن حسینی بازی دارند.

وی در باره تغییراتی که در اجرای نمایش نامه هنر یاسمین رضا انجام داده است متذکر شد: تغییری در متن اصلی نمایش نامه هنر یاسمین رضا را به وجود نیاوردم. البته این نمایش چند باری در ایران روی صحنه رفته است و زنده یاد داود رشیدی در سال ۱۳۸۰ با بازی خودشان، سعید‌پور صمیمی و فرهاد آئیش اجرای موفقی از این کار داشتند و چند اجرای دیگر به دلیل عدم تناسب سنی بازیگران با نقش‌هایشان اجراهای درست و خوبی نبوده‌اند.

رهبانی در باره علل موفقیت نمایش نامه‌های یاسمین رضا مثل خدای کشتار در ایران گفت: مهم‌ترین دلیل این مسئله نوشتن در باره زندگی آدم‌ها به طرز واقعی است. آدم‌هایی که می‌توانند در هر جای دنیا ساکن باشند و کار‌هایش منحصر به جغرافیا و قومیت خاصی نیست و بسیار جهان شمول هستند. سه مرد پابه سن گذاشته نمایش هنر می‌توانند سه فیلیپینی و یا آفریقای باشند. قلم رضا هنرمندانه و خیلی دقیق و موجز شخصیت‌هایش را پرورش می‌دهد.

نمایش هنر را با بازی داریوش فرهنگ و امید روحانی اجرا می‌کنم

وی در باره این پرسش که به چه دلیل خودش در این نمایش بازی نکرده است افزود: سن و سال من با سن و سال سه شخصیت نمایش هنر سنخیتی ندارد و چون نمایش موتیف‌های هایپر رئالیستی دارد و نمی‌توانستم برای نزدیک شدن به سن و سال شخصیت از گریم استفاده کنم.

وی در باره این پرسش که به چه نحوی متن‌های نمایش نامه نویسان خارجی مثل مارکس لید، نیک پین و یاسمین رضا را انتخاب می‌کند پاسخ داد: بسته به شرایط و موقعیتی دارد که در آن قرار دارم. به صورت معمول و روتین یکی از کارهای مورد علاقه‌ام خواندن نمایش نامه است. این متن‌ها در گوشه ذهنم ثبت و ذخیره می‌شود و بسته به موقعیت‌های که برای اجرا برایم مهیا می‌شود. این متن‌ها را با سالنی که در اختیارم قرار می‌گیرد مورد بررسی و آنالیز قرار می‌دهم. روال کاریم تقریبا همیشه به این گونه بوده است.

قابل به اشاره است: نمابش ۱۰۰ درصد به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی نوشته مارکس لید و با ترجمه وحید رهبانی این روز‌ها در تماشاخانه ایران شهر روی صحنه رفته است.

گفتنی است: نوشتن نمایش نامه هنر باعث شهرت جهانی یاسمینا رضا هنرمند ایرانی تبار شد. این متن برای اولین بار در ۱۹۹۴ میلادی در فرانسه اجرا شد و ضمن کسب جایزه مولیر به موفقیت‌های دامنه‌داری در سطح دنیا دست پیدا کرد و جوایزی مانند ایوینگ استاندارد، لارنس اولویه، فانی و تونی را صاحب شد. این متن در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، آفریقای جنوبی، اسکاندیناوی و ایران به صحنه رفته است. رضا در نمایش نامه هنر نبرد بین سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارد. مردی که به هنر کلاسیک اعتقاد دارد و در مقابل، دوستش به هنر مدرن پای‌بندی و اصالت درونی خود را نشان می‌دهد. این دو بر سر یک تابلو که کاملاً سفید است، مجادله لفظی می‌کنند. این نمایش قبلا در ایران چند باری توسط مترجمانی نظیر مهرنوش بهبودی، بهمن کیارستمی و داریوش مودبیان به فارسی ترجمه شده است.

گفت‌و‌گو از احمدمحمد اسماعیلی

پایان پیام

کد خبر : 65381 ساعت خبر : 3:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65381
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات