آزمون سمپاد هم عین بقیه جاهاست

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: آزمون سمپاد بازهم خبرساز شده است. اما این بار ربطی به حذف شدنش ندارد. ظاهرا آزمون سمپاد که روز جمعه برگزار شد، سوالاتش از یک موسسه خصوصی و کتاب‌های کمک آموزشی آن موسسه برداشت شده بود. یا بهتر بگوییم کپی شده بود. در چنین شرایطی اعتراضات به اینکه چرا این سوالات تکراری است و از آن منبع برداشت شده است، بالا گرفته است.

به نظر نگارنده این موضوع قضیه پیچیده‌ای نیست و شک نداریم که همچون سایر اتفاقات، بزودی از آن هم عبور خواهیم کرد. اما چند دلیل ساده برای این کپی کاری وجود دارد:

یک. اصولا تکرار پدیده‌ای رایج است که معروف‌ترین آن هم در اتفاقات بزرگ تاریخی رخ داده است. چه برسد به چنین موضوع پیش پا افتاده‌ای. مسئولان هم معمولا تا زمانی که امکان تکرار یک کاری وجود داشته باشد، از انجام دادن خلاقیت و شیوه جدید خودداری می‌کنند. همین موضوع را می‌توانید در حوزه‌های کلان مثل اقتصاد هم ببینید تا حرف بنده را تایید کنید.

دو. خوبی سوالات تکراری این است که هزینه روی دست مملکت نمی‌گذارد. اگر هم بگذارد حداقل جای درستی مصرف می‌شود. فقط امیدواریم آن موسسه همین که به صورت رایگان تبلیغ شده است، رضایت دهد و از آموزش و پروش حق کپی رایت نخواهد. وگرنه مسئولان آموزش و پرورش می‌توانستند از چین یا شاید بزودی از روسیه، سوالات آزمون بخرند با هزینه کمتر، اما به خاطر اعتقاد به حمایت از کالای ایرانی ترجیح دادند یک موسسه ایرانی را سرپا نگه دارند یا شاید هم به اوج ببرند.

همه مشغولند

سه. حال که از یک استندآپ کمدی ساده تلویزیونی تا خودروسازی، همه به کپی‌کاری مشغولند، چرا مسئولان آموزش و پروش از این قافله عقب بمانند. تنها اشکال آموزش و پرورش این است که به جای آنکه پیش‌قراول آموزش باشد، در حال تبدیل شدن به پس‌قراول شدن است. البته اگر تا الان نشده باشد. الگو بودن آموزش و پروش هم که نظام آموزشی در دست اوست، مربوط به کتاب‌هاست.

چهار. مسئولان آموزش و پروش می‌دانند که موسسات آموزشی کنکور که از قنداق تا غسالخانه برای مردم کتب کمک آموزشی طراحی می‌کنند و آزمون برگزار می‌کنند، وضعیت خوبی ندارند. شاید برخی معتقد باشند عدد و ارقام ها چیز دیگری می‌گوید که از قول یکی از مسئولان همین کلاس‌های کنکور باید گفت آمارها بی‌خود می‌گویند. البته این رفتار آموزش و پرورش، هرگز به افزایش آن ارقام کمک نخواهد کرد. چون مسئولان آموزش و پرورش همیشه از مخالفان سرسخت این کلاس‌ها بودند. مگر می‌شود کسی حرفی بزند و به آن عمل نکند؟

پایان پیام

کد خبر : 97685 ساعت خبر : 3:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97685
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات