نگاهی کلی و پژوهشی به صنایع دستی لرستان

نگاهی کلی و پژوهشی به صنایع دستی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، درباره‌ی فرهنگ و هنر لرستان با عناوین تاریخی و باستانی سخن زیاد رفته و هنر بومی آن از زوایای مختلف پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران و محققان بی‌شماری در جمع‌آوری و تحلیل و حفظ مقوله‌های فرهنگی و تاریخی آن کوشید‌ه‌اند.

سازما‌ن‌ها و نهادهای فرهنگی دولتی نیز تلا‌ش‌های ارزنده و مهمی در ثبت و ضبط و نگهداری آثار فرهنگی و هنری لرستان به عهده داشته‌اند و ‌بی‌شک این زحمات ارزنده، چراغ راه آیندگان خواهد شد؛ از طرفی شایسته این سرزمین باستانی است که پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در آن صورت بگیرد، پژوهش‌هایی که راه را به سوی تحولات نوین با حفظ ارز‌ش‌های فرهنگی و تاریخی منطقه هموار سازد.

در این پژوهش تلاش شده ضمن ارج نهادن به تلاش محققان و پژوهشگرانی که در جهت ارتقا و تحول فرهنگی استان لرستان گام برمی‌دارند، بخش اندکی از این دغدغه را با سعی ناچیز خود و به مدد بهره جستن از نتایج پژوهشگران گذشته، برآورده نموده و با وجود ساختارهای نوین زندگی در هر سه جامعه‌ی عشایری، روستایی و شهری، فرآورده‌های دستی «قوم لر» را که می‌رود به دست فراموشی سپرده شود، به طور کلی معرفی نماید؛ باشد که در برابر عظمت و شکوه فرهنگ و هنر لرستان، زمینه‌ساز نگاهی نو در ساختار صنایع دستی لرستان گردد.

نگاهی کلی و پژوهشی به

صنایع دستی لرستان

(شهری، روستایی، عشایری)

پژوهش و نگارش

پروین مراحمی

۱۴۴ صفحه، خشتی- تمام رنگی

ناشر: انتشارات هاویر

در این کتاب سعی شده است تا با بررسی مفاهیم نظری و رویکردهای توصیفی، فرآورده‌هایی از این دست را شناسایی و در دسته‌بند‌ی‌های سه بافت جامعه « عشایری، روستایی و شهری »لرستان قرار دهد.

از آنجایی که هم در راستای مصرف و هم به صورت کا‌لاهای تزیینی، مستعد کاربردی شدن است، می‌تواند در ساختارهای نو هم نمود پیدا کند، از طرفی تاریخ فرهنگ لرستان شاهد این گواه است که در هر دورانی و با هر رویکرد نو و مدرنی در جامعه لرستان، ساختارهای فرهنگی آن هم صنایع دستی یکی از آن مقوله‌هاست همواره خود را تطبیق داده و زمینه رشد و تحول را در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی داشته است.

پایان پیام

کد خبر : 97845 ساعت خبر : 11:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97845
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات