صادق هدایت و سخن عجیب بهروز افخمی

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: اگر سری به خانه‌ی صادق هدایت بزنید خواهید دید این خانه نه تنها به عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بلکه انبار ضایعات است. البته روی در و دیوار آن در خیابان تصاویری از سگ و گربه نقاشی شده که مربوط به کاربری پیشین آن است. یعنی زمانی که خانه این نویسنده بزرگ مهد کودک بود.

از آن‌جایی که نویسندگان در هر دوره‌ای اغلب با ناملایمت‌های زیادی رو‌به‌رو می‌شوند، این رفتار نامهربانانه ما هم با میراث فرهنگی کشورمان اصلا بعید نیست.

اما هنگامی که این ناملایمت‌ها از سوی هنرمند به هنرمند باشد دردش بیش‌تر خواهد بود. اگر جامعه هنری ما ادعای روشن فکری و روشن‌بینی دارد پس چه توجیهی دارد که یک هنرمند که خودش طعم بی‌مهری‌ها را چشیده دست به تخریب نویسنده‌ای چون هدایت بزند؟

روی حرفم به اظهار نظر آقای افخمی نسبت به صادق هدایت است. این که او را یک همجنس‌گرای منفعل خوانده!

صادق هدایت و بهروز افخمی

واقعا گاهی از کار سلبریتی‌های کشورمان سر در نمی‌آورم. آن موقع‌هایی که تیشه می‌گیرند و به ریشه خود می‌زنند، مگر نه این‌که هدایت‌ها و افخمی‌ها همه هنرمندان این سرزمین هستند؟

صادق هدایت نویسنده‌ای است که حق بزرگی به گردن ادبیات ایران دارد. کسی که متون‌اش بدون آن‌که تاریخ انقضا داشته باشند هنوز با گذشت چندین سال از درگذشت او دست به دست می‌شوند و مورد نقد قرار می‌گیرند و درباره‌شان تحقیق و بررسی می‌شود.

برای چنین اظهار نظری دو حالت وجود دارد. یا شخص صاحب نظر از بیان این حرف قصد خودنمایی و جلب توجه دیگران را دارد که باید بگوییم آقای افخمی ِ سینمای ایران شما دیگر چرا؟

یا همراه شدن با موج مخالفین هدایت امتیازی محسوب می‌شود و یک جور اظهار وجود است که باز هم باید بگوییم آقای افخمی شما چرا؟

بهروز افخمی در سینمای ایران شناخته شده است. کارهایی چون شوکران، عروس، گاوخونی و… در کارنامه‌اش دارد که دست کم نیم بیش‌تری از نسل ما از ان‌ها خاطره دارد. کاش قدر خودش را می‌دانست و این چنین نگاه سطحی‌اش را جار نمی‌زد.

پایان پیام

کد خبر : 106624 ساعت خبر : 4:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106624
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

گرچه هیچ سند معتبری در دست آقای افخمی و یا فرد دیگری در خصوص همجنس گرایی ایشان وجود ندارد و از نوشته های ایشان نیز تمایلات مردانه و یا گرایش به زن مشهود است ،اما اگر هم بود اولا ربطی به ایشان و من و دیگری ندارد و دوم اینکه حتی با این وجود هم ایشان را دست کم منفعل نمیتوان نامید .هدایت نزدیک به بیست و دو اثر ثبت شده و منتشر شده دارد و تحقیقات و تاریخ پژوهی ایشان که خروجی آن پروین دختر ساسان ویا مازیار و یا مقاله مغول و امثال آن است و همچنین کار ارزشمند ایشان نوشته های پراکنده ،همه بیانگر توجه و حس مسئولیت او در قبال جامعه است .من آقای افخمی را میبخشم و به او پیشنهاد می کنم :بنشینید و آثار منتشر شده صادق هدایت را بخوانید ،آنگاه نظرتان را پس می گیرید .