جشنواره سینما حقیقت در چارسوی افتتاحیه

جشنواره سینما حقیقت در چارسوی افتتاحیه

از روز ۱۸ آذر ماه دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت در پردیس سینمایی چارسو شروع به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سینمای ایران بیش از شش دهه حضور موثر را در ساحت فرهنگ و هنر کشورمان سپری کرده است.

سینمای مستند ایران از دهه ۴٠ و نسل استادان پخته و جانداری که اکنون تاج سر سینمای مستند ایران هستند نقاط عطف متعددی داشته است.

اساتیدی که در جوانی ظهور کردند مثل محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، منوچهر انور، احمد فاروقی قاجار و دیگر اساتید… و البته فریدون رهنما و نقش بی‌بدیل‌ی که در ساخته شدن آن اتفاق داشت.

اما اگر بخواهیم به نقطه طلایی و عطف دیگری اشاره کنیم آن اتفاق ظهور جشنواره سینما حقیقت است.

سینما حقیقت
سینما حقیقت

جایی که هم توانسته سلیقه‌سازی کند و هم اعتبار به سینمای مستند بدهد و هم سینمای مستند را به میان مخاطبین عام ببرد.

نکوداشت پیشکسوتان و مرور آثار سینمای مستند انقلاب در سینما حقیقت و برگزاری نهمین جایزه شهید آوینی با موضوع انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس در متن این جشنواره اشاره‌ای است به نگاه مسئولانه سینمای مستند.

تقارن دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یادآور این حضور ارزنده و بی‌بدیل است.

تماشاگران در پردیس چارسو
تماشاگران در پردیس چارسو

در نخستین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، مستندهای «بهارستان، خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد، «تاریخ صدور» ساخته مجید عزیزی، «شهسوار» به کارگردانی علی شاه‌محمدی، «مثل اسمم پگاه» ساخته سودابه بیضایی و «یک سال در زندگی اینگمار برگمان» به ترتیب در سانس‌های ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۳ سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو نمایش داده شدند.

جشنواره سینما حقیقت در چارسوی افتتاحیه

در این روز کارگاه‌های «ساختار دراماتیک در سینمای مستند» و «مستند سینمایی» با حضور همایون امامی و استاد محمدرضا اصلانی، از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن شماره دو پردیس برگزار شد.

همچنین در این سالن و در سانس‌های ۱۸، ۲۰ و ۲۲ به ترتیب مستندهای «بیزبی سال ۱۹۱۷»، «کنون رزم سهراب و رستم شنو»، «چشمه زاون» و «عکس فوری» روی پرده رفت.

سالن شماره ۳ با مستند «کارل لمله – یک زندگی شبیه به فیلم‌های سینمایی» در ساعت ۱۴ نمایش‌های خود را آغاز می‌کند و در ادامه مستندهای «بعضی از این روزها» و «از موسیقی تا سکوت» سانس ۱۶ روی پرده می‌رود.

تماشاگران در چارسو
تماشاگران در چارسو

«دکتر» و «انقراض کوسه‌ها» سانس ۱۸، «چشمان اورسن ولز» سانس ۲۰ و «جایی برای پنهان شدن نیست» نیز در سانس ۲۳ نمایش داده شدند.

مستندهای «پدر طالقانی» ساخته محمدعلی محمددوست، «فریاد رو به باد» به کارگردانی سیاوش جمالی- عطا مهراد، «بزک» ساخته شیوا سنجری، «رویای روهینگیا» به کارگردانی محمدمهدی خالقی، «حلب: سکوت جنگ» ساخته امیر اصانلو، «زمستان یورت» به کارگردانی میلاد میرزا باقری، «جای خالی دوست» ساخته محمدعلی طالبی، «صف سلام» به کارگردانی هادی آفریده و «رافائل» ساخته رشاد بالف، به ترتیب و از ساعت ۱۴ تا ۲۳ در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو روی پرده رفتند.

جشنواره سینما حقیقت در چارسو
جشنواره سینما حقیقت در چارسو
جشنواره سینما حقیقت
جشنواره سینما حقیقت

سالن شماره ۵ با نمایش افتتاحیه‌ مستند بلند «برای آزادی» ساخته حسین ترابی در سانس ساعت ۱۴ کار خود را آغاز کرد.

«به یاد آر»، «۲۴۰-»، «انارک»، «بیتنا»، «مردمان نیمه جان»، «آرام شهر»، «الماظا» و «راگو رای، یک پرتره بی‌قاب» مستندهای دیگری هستند که به ترتیب از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در این سالن روی پرده رفت.

پردیس چارسو
پردیس چاریسو

در سالن شماره ۶ هم مستندهای «شبیه‌سازی آقای زرد»، «بهای خون»، «آشنگ»، «آنام»، «تخت‌سلیمان»، «مهین»، «اصول بازی» و «ورس» به ترتیب در ساعات ۱۴ تا ۲۰ نمایش داده شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذر ۱۳۹۷ در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

جشنواره سینما حقیقت
جشنواره سینما حقیقت

پایان پیام

گزارشگر: نوید ولیزاده

خرید محصولات عشایری از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 108291 ساعت خبر : 2:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108291
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات