صاگل گیاهی از تیره آناغالیس که روی ورم به خصوص ورم پا می‌گذارند

صاگل گیاهی از تیره آناغالیس که روی ورم به خصوص ورم پا می‌گذارند

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ 

نام: صاگل

نام علمی: Hierochuntica

نام محلی: صاگل

خانواده: کروسیفر

گونه : آناسناتیس

پراکنش: درخت‌سبز، دشت‌های اطراف پایگاه هوایی

روش تکثیر: کشت بذر

گیاه شناسی

 از تیره آناغالیس است که در جزیره کیش به همین نام «صاگل» معروف است. گیاهی یک ساله و بسیار کوچک، به طول ۵ سانتی متر که از قاعده منشعب بوده و دارای کرک‌های ستاره‌ای شکل است. ساقه‌های آن کوتاه با انشعاباب دو شاخه‌ای و خوابیده، محکم و چوبی شده که در راّس فشرده و محکم است.

برگ: برگ‌های صاگل بی‌شباهت به برگ‌های سلمه تره نیست. پهن و دراز، دندانه‌دار، منتهی به دمبرگی کوتاه، کرکدار، تقریباً ضخیم و گوشتی.

گل: صاگل در اسفند گل می‌دهد. گل‌های این گیاه به رنگ سفید و کوچک، مجتمع در خوشه‌های کوتاه متقابل با برگ، گلبرگ‌ها زاویه‌دار و پرچم‌ها غیر دندانه‌دار.

قسمت دارویی

برگ.

مصارف دارویی

برگ‌های صاگل را شکافته و روی ورم به خصوص ورم پا می‌گذارند که این ضماد در اثر ایجاد گرما زخم را کنده و برطرف می‌کند.

شکل دارویی

ضماد.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

گُل یا شکوفه ساختار زایشی در گیاهان گل‌دار یا نهان‌دانه است. کارکرد زیست‌شناختی گل به هم رسانیدن یاختهٔ زایشی نر (اسپرم) و یاختهزایشی ماده (تخم) است.

این فرایند با گرده‌افشانی توسط حشرات آغاز و پس از لقاح به تشکیل دانه می‌انجامد. گل‌ها برای روحیه انسان بسیار مؤثر هستند.

گل را می‌توان جوانه‌ای تصور کرد که برای تولیدمثل گیاه مادر تغییر شکل یافته‌است. در جریان تبدیل برگ به گل، برگ از نظر شکل و رنگ دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود. این برگ‌های تغییرشکل‌یافته را قسمت‌های گل می‌نامند.

گل‌ها می‌توانند پیوند دو نژاد را آسان کنند (تلفیق اسپرم و تخم گل‌های مختلف در یک گونه) یا درون گونه خود افزایش یابند (تلفیق اسپرم و تخم در همان گونه). بعضی از گل‌ها بدون لقاح، دیاسپور تولید می‌کنند (parthenocarpy). گل‌ها دارای اسپورانژیا هستند، جاییکه محتوی گامتوفیت است.

گل‌ها منجر به تولید میوه و دانه می‌شوند. بعضی از گل‌ها در دوره تکامل خود برای حیوانات جذاب هستند و این دلیلی است که حیوانات را عامل گرده افشانی آن‌ها می‌کند. علاوه بر تسهیل تولید مثل گیاهان گلدار، گل‌ها مدت طولانی است؛ که توسط انسان‌ها تحسین شده و برای زیباسازی محیط، نشانه‌ای از عشق، آیین، مذهب، پزشکی و به عنوان منبع غذایی استفاده می‌شوند.

پایان پیام

کد خبر : 109105 ساعت خبر : 11:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109105
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات