لور با نام محلی عین‌الرطب با خواص دارویی در درمان زخم و معده و بی قراری

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ لور را در جزیره کیش «عین‌الرطب» می‌نامند. و این نام ظاهراً به خاطر شباهت ظاهری میوه این درخت با رطب است.

نام: لور

نام علمی: Ficus carica

نام محلی: انجیر معابد

خانواده: موراسی

گونه: فیکوس

پراکنش: درخت سبز، روستای ننه باغو

روش تکثیر: کاشت بذر

گیاه شناسی لور

 لور را در جزیره کیش «عین‌الرطب» می‌نامند. و این نام ظاهراً به خاطر شباهت ظاهری میوه این درخت با رطب است.

نام‌های دیگر آن انجیر معابر، انجیر بنگالی، لول، درخت مکر زن، لیل، لیر، اثاب، الول، بار، برگات، کراک بار، واد، زرد کلاجی است. درختی است عظـیم به ارتفاع ۳۰ -۲۱ متر دارای لوله‌های شیرابه هی ـ کائوچوک، شامل ریشه‌های هوایی فراوان که شاخه‌های جوان آن تقریباً کرک‌دار هستند. تنه درخت کنار دارای پوست خاکستری است که بر اثر اضافه‌شدن تعدادی از تنه‌های اضافی به صورت توده‌ای از تنه‌های به هم فشرده با قطری که کمتر در درختان دیگر دیده شده است درآمده و دارای شاخه‌های فراوان گسترده‌ای است که غالباً با ریشه‌های هوایی آویخته عمودی و فرو رفته در خاک همراه است و این ریشه‌ها به صورت پایه‌ها و ستون‌هایی تاج عظیم و چند صد متری درخت را سرپا نگه داشته است و از شکستن ساقه‌های بلند و افقی آن جلوگیری می‌کنند.

برگ: برگ‌های درخت لور حالت چرمی دارند با دمبرگ‌های ضخیم و محکم. شکل برگ‌ها تخم مرغی یا بیضی است با نوک کند، نیمه قلبی،کامل یا به صورت نامحسوس باریک شده.

گل: درخت لور در بهمن و اسفند به گل می‌نشیند. گل‌های آن بسیار کوچک  دو پایه مفروش در درون جدار نهجی گوشتی و بدون پایه است.

میوه: میوه درخت لور محوری دو به دو در کنار هم کروی و تقریباً کرکینه پوش به رنگ قرمز و به بزرگی یک گیلاس و گاهی بزرگتر، تقریبااً بدون کرک و چرمی.

قسمت‌های دارویی

برگ، میوه.

مصارف دارویی

میوه درخت لور برای زخم معده مفید است. کسانی که زخم معده دارند باید میوه این درخت را صبح ناشتا به عنوان صبحانه میل کنند. دانه‌های ریز موجود در درون میوه مستقیم به روی زخم چسبیده و آن را بهبود می‌بخشد.

برگ‌های درخت لور را پس از شستن کمی تفت داده و سپس پودر می‌کنند و این پودر را مخلوط در شیر و یا آب به بچه‌ای که دل درد دارد یا بیقرار است می‌دهند تا آرام گیرد.

اشکال دارویی

پودر محمر برگ و میوه به صورت خوراکی.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 107957 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107957
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

باسلام
درخت انجیرمعابد در کیش لور – لورد و لیر گفته میشود و تاکنون ما در اینجا نشنیده ایم کسی به آن عین الرطب بگوید چون اولا شبیه به انجیر است و دوما اصلا به آن شیرینی نیست که کسی بگوید مثل رطب . بنا براین کمی تحقیق کنید و بعد تصحیح کنید .