کهورکاه گونه‌ای گون با خواص درمانی است که در جزیره کیش رام رام نامیده می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ 

نام:کهورکاه

نام علمی: Tribuloides

نام محلی: رام رام

خانواده: لکومینوس

گونه: آستراگالوس

پراکنش: روستای ننه باغو، درخت سبز

روش تکثیر: کشت بذر

گیاه شناسی

کهورکاه گونه‌ای گون است که در جزیره کیش رام رام نامیده می‌شود. گیاهی است یکساله، کوچک، علفی، غالباً کوچک و گسترده، خوابیده بر خاک، بدون تیغ و پوشیده از کرک‌های سفید.

برگ: تک شانه‌ای به طول ۵-۲ سانتیمتر با ۱۲-۶  زوج برگچه کم و بیش نزدیک به هم به شکل بیضی، در هر دو رو کرک‌پوش به رنگ سبز مایل به خاکستری یا متمایل به سفید و در دو کناره تا شده و ناوی شکل که در انتها یا گرد و مدور است یا کمی تیز.

گل: کهور کاه که در اردیبهشت تا تیر ماه به گل می‌نشیند دارای گل‌هایی کوچک به رنگ سفید یا یا کمی متمایل به بنفش، بدون دمگل به طول ۶-۴ میلیمتر مجتمع در دسته‌های ۶-۲ تایی درمحور ساقه و در کنار برگ‌ها. برگک‌ها کوچک، سرنیزه‌ای، کرکدار با کرک‌های سیاه و سفید و در حاشیه مژکدار با کاسبرگ‌های پیچیده و لوله‌ای شکل. درفش جام گل بلندتر از بال‌ها و ناو گل کوتاه‌تر از بال‌ها است.

میوه: میوه کهور کاه واقع در نیام، پهن و دراز، سرنیزه‌ای، سه پهلو و سر نیزه‌ای با نوک مدور یا تیز، خزپوش با کرک‌هایی که در قاعده غده‌ای هستند.

قسمت دارویی

گیاه.

رام رام در جزیره کیش بیشتر خوراک دام است ولی صیادان خشک شده آن را کوبیده و روی ماهی می‌پاشند و آن را کباب می‌کنند که خود این پودر خاصیت اشتعال دارد و بدون آتش و زغال و یا هر نوع شعله دیگری ماهی را می‌پزد. علاوه بر این پودر رام رام  برای از بین بردن بوی بد ماهی استفاده می‌شود که همین خاصیت رام رام برای پاکسازی معده از بوی نامطبوع نیز به کار می‌رود.

شکل دارویی

پودر.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 109109 ساعت خبر : 11:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109109
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات