تاج محل هندوستان نمونه‌ی کاملی از هنر و سبک معماری ایرانی است

تاج محل هندوستان نمونه کاملی از هنر و سبک معماری ایرانی است

چرا تاج محل ساخته شد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تاج محل را امپراتور مغول، شاه جهان (۱۶۶۶-۱۶۱۴)، به‌عنوان آرامگاهی برای همسر محبوبش ممتاز محل ساخت. تاج محل در اگرا در شمال هند واقع شده و یکی از زیباترین بناهای دنیا است. در وایل قرن شانزدهم، زمانی که مغول‌ها وارد هند شدند، تمدن ایرانی را با خود به آن‌جا بردند.

این آرامگاه نمونه کاملی از سبک معماری ایرانی است.

نام آرامگاه به معنی «تاج قصر» است و این یکی از عناوینی است که به ملکه ممتاز داده شده بود.

این آرامگاه از مرمر سفید ساخته شده و با سنگ‌های گران‌بها آراسته گردیده و هشت ضلعی است، پهنای این سر تا آن سر آن در عریض‌ترین نقاط ۴۰ متر است و ارتفاع آن تا نوک گنبد عظیمش نزدیک ۶۰ متر است.

در هر طرف آن دو منار باریک قرار دارد که بر روی یک بالکن مرمرین پهناور قرار گرفته و مشرف بر رودخانه جامنا است و با باغ‌های ایرانی احاطه شده است.

در داخل آرامگاه، درست زیر گنبد، مقبره‌های مرمرین یا بنای یادگاری شاه جهان و همسرش است که نور خورشید از میان لوحه‌های آن به ظرافت و پیچیدگی سوسو می‌زند.

دیوارها با طرح‌های گل و گیاه و نوشته‌هایی از قرآن پوشیده شده‌اند که عقیق رنگارنگ، پشمی، جگری و سنگ‌های نیمه‌گرانبهای دیگر آن‌ها را زینت داده‌اند.

قبرهایی که اجساد در آن نگهداری می‌شوند، در زیر یک خوابگاه گنبدگونه قرار دارند که در مقایسه با خود خوابگاه کاملا ساده است.

طبق افسانه‌ای، عمارتی شگفت‌انگیز در خواب ممتاز ظاهر شد و شاه تمام هندوستان را برای یافتن معمار جستجو کرد.

چنین گفته بوده‌اند که به معمار دارویی داده شد تا او را قادر سازد که بتواند در رویای خود چنین بنای یادبودی را با تمام شکوه و جلالش ببیند و بعد از آن نقشه‌ها طرح‌ریزی شد.

پایان پیام

کد خبر : 114581 ساعت خبر : 7:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114581
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات