برنامه‌ریزی برای تغییر بر اساس شرایط مشخص در بحث حکمرانی آب کشور

برنامه‌ریزی برای تغییر بر اساس شرایط مشخص

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور.

با شناخت نسبی محورهای اصلی شکاف‌ها به شکلی که ارائه شد، این امکان فراهم گردید تا کاستی‌ها و نقاط ضعف در این محورها به اجزای کوچک‌تری تبدیل شود.

بدین ترتیب در وضع موجود حکمرانی در بخش آب کشور تعداد هشت شکاف اصلی و به دنبال آن بیش از صد مورد عنوان برای مشکل، نارسایی و یا مانع برای حصول به حکمرانی خوب تشخیص داده شد.

این اقدام دو نتیجه مهم در پی داشت: (۱) مشخص‌کردن موارد و مصداق‌های جزئی‌تر در تبیین موانع و انتخاب موضوعات اولویت‌دار، و (۲) امکان بررسی‌های بیشتر در مورد طبقه‌بندی‌های متفاوت از فهرست تفصیلی کمبودها و موانع و یا سطح‌بندی و ایجاد ارتباط علت و معلولی میان آن‌ها برای توسعه چارچوب مفهومی حکمرانی آب از دیدگاه اندیشکده با توجه به شرایط و خصوصیات کشور. چنان که برای نمونه در بررسی‌های بیشتر به عمل‌آمده از نظر طبقه‌بندی فهرست شکاف‌ها از دیدگاه جنبه‌های مختلف بررسی نظام حکمرانی (نهاد، ساز و کار، خصوصیات و اقتدار) شکل دیگری از آرایش شکاف‌ها حاصل شد که می‌تواند کمک مؤ‌ثری در توسعه مدل مفهومی حکمرانی اندیشکده داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای تغییر بر اساس شرایط مشخص در بحث حکمرانی آب کشور

شایان ذکر است که تجربیات موجود در سطح بین‌المللی برای ارزیابی وضعیت حکمرانی آب حکایت از نیاز به اقدامات گسترده‌ای دارد که بتوان با انتخاب نشانگرها و شاخص‌های مناسب و انجام مطالعات گسترده به تعیین ابعاد کمبودها و نقاط ضعف نائل شد که به برخی از این تجربیات در صفحات قبل اشاره کوتاهی به عمل آمده است.

یادآوری می‌شود که کار انجام‌شده درباره ارزیابی شکاف‌ها همان گونه که در جای خود آورده شد، تنها یک اقدام سریع و بسیار کوتاه‌مدت با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در اندیشکده تدبیر آب ایران بوده است و ادعایی در مورد جامع و کامل‌بودن آن نیست.

لکن به ترتیبی که ذکر گردید این نهاد برای رسیدن به یک برنامه معقول ناچار بوده که چنین مسیری را انتخاب نماید.

در هر صورت نتایج حاصل از ارزیابی حکمرانی آب ابزار مناسبی را برای تشخیص کمبودها و موانع اصلی و اولویت آن‌ها وتهیه و تدوین پروژه‌های حوزه سیاست‌پژوهی (یعنی مطالعه و بررسی و تولید دانش جدید) اندیشکده تدبیر آب ایران فراهم می‌نماید.

برنامه‌ریزی برای تغییر بر اساس شرایط مشخص

وسعت و ابعاد شکاف‌ها در حدی ارزیابی می‌شود که امکان ترمیم یا برطرف‌کردن آن با یک یا دو اقدام کلان مقدور و میسر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات بنیادی و درازمدت دارد.

ادامه و بخش‌های دیگر این جزوه را می‌توانید اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 117032 ساعت خبر : 5:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117032
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات