حیوانات خطرناک دریا در آب جزیره کیش چه خطراتی برای غواص دارد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حیوانات خطرناک دریا در آب جزیره کیش چه خطراتی برای غواص دارد؟

غواص و حیوانات خطرناک دریا

یریور یا کوسه

در آب‌های اطراف کیش چند نوع کوسه زندگی می‌کند. اما این کوسه‌ها برای انسان خطرناک نیستند. بجز یک مورد، غواص‌ها کیش به یاد نمی‌آورند که در اطراف جزیره کوسه به آنها حمله کرده باشد. البته صیادانی که در دهه‌های گذشته به غوص العود می‌رفتند، همیشه با خطر کوسه مواجه می‌شدند.

عروس دریایی

برخورد باله‌های بلند عروس دریایی با بدن غواص موجب سوزش شدید و بروز تاول در روی پوست می‌شود، درست مانند زمانی که پوست سوخته باشد. غواص‌ها در صیدگاهی که عروس دریایی می‌دیدند لباس مخصوصشان را می‌پوشیدند تا در صورت تماس اتفاقی با آن، آسیب نبینند. در صورت برخورد با دل، التیام زخم تا چند هفته بطول می‌انجامید و در این مدت غواص بیکار می‌ماند.

سفره ماهی

سفره ماهی در شرایط معمولی هیچگاه به انسان حمله نمی‌کند. اما از آنجا که همیشه در کف دریا به استراحت می‌پردازد. گاه غواص‌ها ناخود آگاه پایشان را روی بدن او می‌گذارند. در این صورت لخمه با احساس خطر، از طریق دم خود حمله می‌کند و تیغ آن را به بدن فرو می‌کند. زخمی که لخمه ایجاد می‌کند و همچنین شیوه درمان آن (داغ کردن) دردناک و التیام آن طولانی است.

رمای یا توتیا

رمای به اندازه انار معمولی است اما، مثل جوجه تیغی در سطح بدنش، خارهایی به طول پانزده، بیست سانتیمتر وجود دارد. زمانی اغلب در کف دریا به استراحت می‌پردازد. وقتی غواص تصادفاً با آنها برخورد می‌کند و یا حتی در طول احساس خطر، توتیا خود را محکم به بدن غواص می‌کوبند که در این صورت نوک خارها در بدن فرو می‌رود. غواص بلافاصله به روی لنج می‌آید و قسمت مصدوم بدن خود را به آتش نزدیک می‌کند و اثر آن را از بین می‌برد. گاهی اوقات تعداد زیادی «رمای» در نزدیک هم دیده می‌شوند. غواص‌ها به اینگونه مناطق «زربیت رمای» (باغ توتیا) می‌گویند.

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

پایان پیام

پایان پیام

کد خبر : 115778 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115778
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات