فیلم فهرست شیندلر و ارتباط آن با کرونا

فیلم فهرست شیندلر و ارتباط آن با کرونا

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر محمد فاضلی در کانال تلگرام خود نوشت:

 فهرست شيندلر به کارگردانی استيون اسپيلبرگ، روايت مردی است به نام اسکار شيندلر، ظاهراً عضو حزب نازی که بعد از اشغال لهستان توسط ارتش هيتلر، در شهر کراکوف کارخانه‌ای تأسيس می‌کند و در پوشش استخدام کارگر از ميان يهوديانی که دستگير شده‌اند و مقصد نهايی‌شان کشته‌شدن در اردوگاه آشويتس يا ساير اردوگاه‌هاست، شماری از اُسرا را نجات می‌دهد.

شيندلر در کارخانه‌اش خوب پول درمی‌آورد اما همه ثروتی را که از اين راه اندوخته، به افسران آلمانی رشوه می‌دهد و بيش از هزار اسير راهی اردوگاه آشويتس برای کشتار را از آن افسران به نوعی می‌خرد.

به نظرم اما مهم‌ترين سکانس، در آخرين دقايق فيلم، جايی است که او در بين بيش از هزار انسانی که جان‌شان را نجات داده است، از يک چيز بسيار ناراحت است.

شيندلر خطاب اِشتِرن (همکارش در همه عمليات چندساله اداره کارخانه، رشوه دادن به افسران و نجات اسرا)‌ جملاتی با اين مضمون می‌گويد:

کاش انسان‌های بيشتری را نجات داده بودم. همين ماشين را چرا نگه داشتم؟ آن افسر آلمانی حاضر بود اين را بخرد و با پولش می‌شد ده انسان را نجات داد؛ همين سنجاق سينه از طلاست و می‌شد دو نفر يا حداقل يک نفر را نجات داد. … من می‌توانستم آدم‌های بيشتری را نجات بدهم.

فیلم فهرست شیندلر و ارتباط آن با کرونا

صرف‌نظر از همه ملاحظات سياسیي درباره هولوکاست و مسأله اسرائيل، و نسبتی که اين فيلم با آن‌ها دارد، اين سکانس از فهرست شيندلر حامل پيام انسانی بسيار عميقی است.

لحظاتي فرامی‌رسد که هرچند بخش زیادی از هستی خود را صرف کرده‌ايد تا جان بيش از هزار انسان را نجات دهيد، اما بابت اين‌که سنجاق سينه يا اتومبيل‌تان را براي نجات يک نفر ديگر به‌کار نبرده‌ايد، حسرت می‌خوريد.

کرونا هم چيزی شبيه به نازی‌هاي فيلم فهرست شيندلر عمل می‌کند. کرونا بدون محاکمه می‌کشد، مرد و زن، پير و جوان هم زياد نمی‌شناسد. کرونا هم بی‌رحم و بی‌دليل عمل می‌کند. مهم است که ما شيندلر باشيم و با کردارمان در هر موقعيتی که هستيم، هر طور شده يک انسان بيشتر را نجات دهيم.

فرقی نمی‌کند رئيس‌جمهور، وزير، معاون وزير، پزشک، پرستار، بهيار يا شهروند عادي باشيم، مهم اين است که آن‌چه انجام می‌دهيم (تصميمی که می‌گيريم، پولی که صرف می‌کنيم، عملی که انجام می‌دهيم و هر آن‌چه انجام نمی‌دهيم) چه نسبتی با جان انسان‌ها و حفظ حتی يک جان بيشتر؛ يا کمتر به خطر انداختن حتی جان يک انسان دارد.

روزی فراخواهد رسيد که درست مانند شيندلر حسرت بخوريم که کاش فلان تصميم را زودتر گرفته بوديم، آن پول را خرج کرده بوديم، زودتر آن جلسه را تشکيل داده بوديم، به آن مسافرت نرفته بوديم و همين طور الی آخر.

اگر فهرست شيندلر را ديده‌ايد به آخرين سکانس آن فکر کنيد، و اگر نديده‌ايد از منظری انسانی-اخلاقی به کل فيلم نگاه کنيد. ديدن اين فيلم در اين ايام قرنطينه و خانه‌نشينی برخی از ما، فرصتي برای وقت‌گذرانی (۱۹۵دقيقه) است و فکر کردن به اين‌که: اسکار شيندلر باش عليه کرونا!

پایان پیام

کد خبر : 150539 ساعت خبر : 3:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=150539
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات