با ماسک مناسب به جنگ کرونا بروید

با ماسک مناسب به جنگ کرونا بروید

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: این روزها متناقض‌ترین اخباری که در حاشیه کرونا می‌شنویم اخبار مربوط به استفاده از ماسک است.

یک جا و در یک ویدیوی آموزشی مردم را به استفاده مداوم از ماسک هشدار می‌دهند و در ویدیوی دیگر می‌شنویم که استفاده از آن چندان تاثیری در ابتلا ندارد!

کرونا را شکست می‌دهیم

خب در چنین شرایطی و با این نایاب شدن ماسک تکلیف‌مان چیست؟ موضوع این است که اگر حتی خودمان به طور منطقی به این قضیه فکر کنیم متوجه می‌شویم که مسلما زدن ماسک از نزدن آن خیلی بهتر است و حتما تاثیرات خودش را در عدم ابتلا خواهد داشت.

خصوصا اگر از ماسک‌های مخصوص که آن‌ها را به نام N95 می‌شناسیم باشد.

با ماسک مناسب به جنگ کرونا بروید

اما نکته مهمی که در استفاده از ماسک وجود دارد این است که باید هنگام ماسک زدن هم نکات بهداشتی لازم را رعایت کنیم. مثلا پس از جدا کردن ماسک از صورت حتما آن را در کیسه زباله بیندازیم و مراقب باشیم ماسک را خیلی در دست‌مان نگه نداریم.

مرتب دست زدن به ماسک موجب آلوده شدن آن می‌شود و نه تنها تاثیر لازم را نخواهد داشت بلکه ممکن است احتمال بیمار شدن را هم بیشتر کند.

پس بهتر است اگر می‌خواهیم با کمک ماسک خودمان را از بیماری مصون نگه داریم این کار را درست و اصولی انجام دهیم نه این‌که ماسک را روی صورت بزنیم و فقط از لحاظ روانی آرام شویم که دیگر خیلی مجهز هستیم.

استفاده از ماسک

منبع این مطلب دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با عنوان «جلوتر از کووید-۱۹ حرکت کنیم» است که جآنگ وِن‌هونگ در دانشگاه فودن شانگهای چین تهیه کرده و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ترجمه کرده است.

توصیه می‌شود هنگام ملاقات با مردم، رفتن به یک مکان عمومی، ورود به مکان‌های شلوغ یا سرپوشیده، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و غیره، ماسک بپوشید.

استفاده نکردن از ماسک: در مکان‌های شخصی یا فردی می‌توان از ماسک استفاده نکرد.

 از چه ماسکی باید استفاده شود؟

  • برای عموم مردم (به‌جز کادر پزشکی و کادر درگیر با بحران) توصیه می‌شود ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده کنند.
  • برای کارمندان در مکان‌های پرجمعیت مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، متروها، اتوبوس‌های عمومی، هواپیماها، قطارها، سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها و غیره و همچنین اعضای ارگان‌هایی همچون پلیس، نیروهای امنیتی، پیک‌ها و… همین‌طور افرادی که در خانه دارای بیمار قرنطینه‌شده هستند، توصیه می‌شود از ماسک‌های جراحی پزشکی یا ماسک‌های محافظ ذرات مطابق با استانداردهای KN95/N95 و بالاتر استفاده کنند.

ماسک‌های کاغذی، ماسک‌های کربن فعال، ماسک‌های پنبه‌ای و ماسک‌های اسفنجی برای استفاده این افراد توصیه نمی‌شوند.

استفاده درست از ماسک چگونه است؟

با ماسک مناسب به جنگ کرونا بروید

استفاده درست از ماسک‌های یکبار مصرف پزشکی / ماسک‌های پزشکی به شرح زیر است:

۱- گیره ماسک روی بینی قرار گرفته و لایه‌های ماسک به بیرون یا به سمت پایین تا می‌شوند.

۲- لایه‌های تا شده را برای پوشاندن دهان، بینی، فک بالا و پایین باز می‌شوند.

۳- نوک دو انگشت خود را در امتداد نوار فلزی پل بینی از وسط به طرفین و به آرامی به سمت داخل فشار دهید تا جایی که نزدیک به پل بینی شود.

۴- ماسک را به صورت صحیح مرتب کنید تا ناحیه اطراف ماسک کاملا به صورت بچسبد.

ماسک پزشکی استاندارد ۳ لایه دارد؛ لایه بیرونی دارای لایه مسدودکننده آب برای جلوگیری از ورود قطرات به ماسک است؛ لایه میانی دارای یک لایه فیلتر است؛ از لایه داخلی در نزدیکی بینی و دهان برای جذب رطوبت استفاده می‌شود.

آیا می‌توان از ماسک فیلتردار استفاده نمود؟

بله؛ عامه مردم می‌توانند از ماسک فیلتردار استفاده کنند، چرا که زدن این نوع ماسک می‌تواند از استفاده‌کننده آن محافظت کند.

خیر؛ افراد مضنون یا مبتلایان به این بیماری نباید از ماسک فیلتردار استفاده کنند، به این دلیل که فیلتر نمی‌تواند از پخش قطرات تنفسی به سمت بیرون جلوگیری کند.

پایان پیام

کد خبر : 149626 ساعت خبر : 10:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=149626
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات