کویر ریگ جن و افسانه‌هایی که هر کویر نوردی را از رفتن به آنجا باز می‌دارد

کویر ریگ جن و افسانه‌هایی که هر کویر نوردی را از رفتن آنجا باز می‌دارد

به گزارش گلونی این منطقه در غرب دشت کویر قرار گرفته و منطقه‌ای پر از تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است.

این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت‌شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومترمربع دارد.

در این کویر هیچ چشمه یا منبع آبی وجود ندارد به همین دلیل در گذشته کمتر کاروانی از آن عبور کرده است. به همین دلیل ناشناخته مانده و در اکثر نقشه‌ها نامی از آن به چشم نمی‌خورد.

کویر ریگ جن

این منطقه مرموزترین و اسرارآمیزترین کویر ایران است. مردم محلی معتقدند این کویر محل فرمانروایی اجنه و موجودات شیطانی و پلید می‌باشد. تا کنون اتفاقاتی در این کویر افتاده که هیچ کس دلیل برای آن ندارد.

جالب است بدانید برخی با عنوان «برمودای ایران» از این کویر یاد می‌کنند. زیرا بسیاری پا در این کویر گذاشته و هرگز بازنگشه‌اند.

تمام ریگ جن دارای رسوبات نمکی فراوان است که عمده رسوبات و مواد فرسایشی آن از دامنه‌های فرسایش یافته البرز شکل‌ گرفته.

از ویژگی‌های این کویر می‌توان به باتلاق‌های نمکی، تل‌ماسه‌ها، شنزارها، پوشش گیاهی اندک و نبود حیات جانوری اشاره کرد. وجود همین باتلاق‌های نمکی موجودات زیادی را به کام مرگ کشانده.

اما با وجود تمام تمام افسانه‌هایی که در مورد این منطقه وجود دارد، این کویر توسط علی پارسا کویر شناس مقیم آمریکا پیمایش شد.

او سال ۱۹۹۷ با هواپیما بر فراز این کویر گذشت. و سال بعدش با ماشین این منطقه را طی کرد تا راه  برای دیگر کویرشناسان باز شود.

نکته‌ای که در مورد این کویر افسانه‌ای وجود دارد باتلاق‌های نمک آن است که بسیاری را به کام مرگ کشانده.

پس اگر حرفه‌ای نیستند فکر رفتن به این کویر را از سرتان بیرون کنید.

برای پیمایش این کویر باید با گروهی حرفه‌ای و با تجهیزات کامل همراه بود. به هیچ وجه، حتی اگر حرفه‌ای هستید، تنهایی به این کویر نروید.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 178284 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178284
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات