سقوط ساسانیان و دلایل شکست از اعراب

سقوط ساسانیان و دلایل شکست از اعراب

به گزارش گلونی هنوز که هنوز است پس از گذشت صدها سال از ورود اعراب به ایران، حرف و حدیث در مورد علل شکست ساسانیان در مقابل عرب‌ها بسیار است. بالاخره چرا ساسانیان از اعراب شکست خوردند؟

یک نفر می‌گوید دلیل شکست ساسانیان بی‌تجربه بودن یزدگرد سوم بود. دیگری می‌گوید فلان سردار ایرانی به سپاه ایران خیانت کرد و باعث شکست ایرانیان شد.

آن یکی می‌گوید تقصیر خسروپرویز بود که قبل از جنگ با اعراب یک جنگ فرسایشی و طولانی مدت ۲۷ ساله را با رومی‌ها ادامه داد و هیچگاه پیشنهاد صلح رومی‌ها را قبول نکرد.

همین شد که ایران در برابر اعراب لشگر سرحال و نیرومندی در اختیار نداشت.

عده‌ی دیگری می‌گویند پایتخت ایران در آن زمان خیلی نزدیک قلمرو عرب‌ها بود. برای همین اعراب خیلی زود توانستند پایتخت و در نتیجه ایران را فتح کنند.

خلاصه ده‌ها دلیل و برهان برای شکست ساسانیان در برابر عرب‌ها توسط مردم ذکر می‌شود و هرکس هم معتقد است نظر تو درست و دقیق است اما حقیقت چیست؟

ما نباید فراموش کنیم که اتفاقات اجتماعی هیچ کدام فقط یک دلیل ندارند. اتفاقاتی این چنین معمولا از درکنار هم قرار گرفتن دلایل بسیاری به وقوع می‌پیوندند.

پس نمی‌توان گفت ساسانیان فقط به خاطر فلان دلیل از اعراب شکست خوردند.

برای دانستن حقیقت هم نباید به کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی رجوع کرد. منبع موثق در این حوزه هم مورخان معتبر و کتاب‌های تاریخ‌نگاران هستند.

ما به شما تورج دریایی را پیشنهاد می‌کنیم. حرف‌هایش را بشنوید و کتاب‌هایش را بخوانید تا لذت دانستن حقایق تاریخ را زیر دندان خود حس کنید.

سقوط ساسانیان و دلایل شکست از اعراب

دکتر نجم‌الدین گیلانی استادیار دانشگاه فردوسی مشهد با دکتر دریایی گفت‌وگو می‌کند:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش پایانی

نماشای گلونی را دنبال کنید

تورج دریایی پژوهشگر و تاریخ‌نگار در حوزه مطالعات ایرانی است. وی در حال حاضر، استادِ « تاریخ، مطالعات و فرهنگ ایرانی» در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین است.

همچنین او رئیس مرکز ایرانشناسی ساموئل مارتین جردن در این دانشگاه است.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 196513 ساعت خبر : 10:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=196513
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات