غار کلماکره همچنان حفاری می‌شود و از بین می‌رود

غار کلماکره همچنان حفاری می‌شود و از بین می‌رود

اعضای بسیج اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به غار تاریخی کلماکره صعود کردند.

به گزارش گلونی و به نقل از وبسایت اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، سید امین قاسمی امروز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ با اعلام این خبر گفت: «به مناسبت ایام الله دهه‌فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اعضای بسیج این اداره کل به غار تاریخی کلماکره صعود کردند».

قاسمی افزود: «با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به غار و نیاز به حمایت صخره‌نوردان برای صعود فنی، تیمی مجرب از کوهنوردان و صخره‌نوردان این اداره‌کل برای این امر انتخاب شدند».

او بیان کرد: «طی این اقدام، علاوه بر ثبت و ضبط تغییرات به وجود آمده در غار کلماکره بر اثر حفریات غیرمجاز، اطراف و درون غار نیز مورد پاکسازی قرار گرفت».

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در این رابطه گفت: «این غار از جمله غارهای تاریخی و شاخص ایران است که در هزاره اول قبل از میلاد محل نگهداری خزائن سلطنتی خاندان سمتی‌ها، وابسته به حکومت ایلام ‌نو  بوده که متاسفانه در سال ۶۸ بخش عظیمی از این گنجینه ارزشمند مورد غارت قرار گرفت و اشیاء نفیس آن هم‌اکنون علاوه بر موزه‌های داخلی، در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی خارج کشور نگه‌داری می‌شود».

گفتنی است به گواه افراد حرفه‌ای و متخصصان حوزه باستان‌شناسی، غار کلماکره آنقدر توسط گروه‌های غیرمجاز حفاری شده که دیگر هیچ چیز باستانی و قیمتی در آن یافت نمی‌شود.

این نکته را کسی باور نمی‌کند و وقتی پس از یک صعود سخت و خطرناک به منطقه می‌رسند و مدتی را به کنکاش و جست‌وجو می‌گذرانند هیچ چیزی پیدا نمی‌کنند.

این افراد فقط به غار کلماکره آسیب وارد می‌کنند. البته اگر خودشان در این صعود خطرناک و سخت به مشکلی برنخورند و جان سالم به ‌در ببرند.

صعود به این غار فقط با طناب‌کشی و امکانات فنی ممکن است.

پایان پیام

کد خبر : 205272 ساعت خبر : 1:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=205272
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات