درخت کهنسال انجیر و شهری که باغ می‌شود

درخت کهنسال انجیر و چند درخت دیگر

به گزارش گلونی شرمین نادری در پویش پیک زمین نوشت:

درخت کهنسال انجیر

یکی از زیباترین درخت‌هایی که به عمرم دیده‌ام، درخت انجیری بود کهنسال که بعد از ویرانی خانه و حیاطی قدیمی زنده مانده بود و ناچار برایش باغچه‌ای ساخته بودند و در میان دیواری محصورش کرده بودند. لابد به این امید که خشک شود و خشک نشده هم بود البته.

برگ و میوه داده بود و شاخه‌هایش را گسترده بود روی دیوار و جوری نور می‌افشاند روی کوچه که گاهی می‌شد با خورشید عوضی بگیری‌اش.

درخت انجیر سبز و پر میوه که انتهای آن کوچه خاک آلود و پر ماشین قد می‌کشید و من از بوی تن ستبرش یادم می‌افتاد به تمام درخت‌هایی که به چشم خودم مرگ‌شان را دیده بودم.

نخل بررگ و سبز خانه آقابزرگ در شیراز که به جایش هتل پارسیان کاشتند و  یا آن درخت یاس زرد حیاط خانه کودکی که پارکینگ شد و درخت توتی که وسط کوچه ‌ای در طرشت بود و هی لاغر و هی لاغرتر شد تا دست آخر از روی زمین محو شد.

درست مثل خود زمین سبز و قشنگ که بین آپارتمان‌ها و چاه‌ها و آسمان‌خراش‌های ما گیر کرده و کم کم دارد به تلی از خاک مبدل می‌شود بی‌ شاخه و بی درخت و برگ.

علی رغم همه بی‌مهری‌ها گمانم آرزوی همه ما این است که دوباره زیر سایه درخت‌های تنومندش بنشینیم و به صدای پرنده‌هایی گوش بسپاریم که در بین شاخه‌های پر برگش آشیانه می‌سازند.

پس به یاد آن درخت انجیر درخونگاه، چنار سوخته امامزاده صالح و نخل خانه آقابزرگ و آن توت وسط خیابان باریک طرشت و همه آن باغ‌ها که آدمیزاد به دست خودش سوزاند و ویران کرد، آرزو می‌کنم شهرمان باغی شود پر از درخت‌های انجیر و آشیانه بلبل‌های خرما که زور هیچ تبر و اره برقی و آتشی به سبزی تن روشنش نرسد.

پایان پیام

کد خبر : 218237 ساعت خبر : 3:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=218237
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات