خشکترین تابستان ۵۰ سال اخیر پیش روی کشور

خشکترین تابستان نیم قرن اخیر پیش روی کشور

به گزارش گلونی به گفته رضا اردکانیان‌ وزیر نیرو، «تابستان ۱۴۰۰ «خشک‌ترین» سال‌‌ در پنج دهه اخیر خواهد بود».

اردکانیان همچنین اعلام کرد: «نگران اوج بار و تامین آب آشامیدنی هستیم که امید است ‌همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی ‌در صرفه‌جویی مصرف انرژی اهتمام ورزند».

وی افزود: «امید است مجموع برنامه‌هایی که برای مدیریت اوج بار و تامین آب آشامیدنی کافی تدارک دیده شده با حمایت همگی به‌ویژه با همراهی و همکاری مردم به ثمر برسد».

تقریبا هرسال با گرم شدن هوا و کاهش دوباره بارندگی‌ها صفحه خبرگزاری و رسانه‌های جمعی پر می‌شود از هشدار بحران آب و خشکسالی و تقاضا از مردم برای صرفه جویی در مصرف آب.

تکرار این هشدارها اما فقط به چشم‌تنگی روزگار و قهر آسمان یا حتی مصرف بیش از حد مردم وابسته نیست.

خشکترین تابستان نیم قرن اخیر پیش روی کشور

بیشتر از مردم و آسمان، مسئولان و مدیران حوزه تامین آب کشور با نیندیشیدن یک تدبیر پایدار و یک مدیریت یکپارچه و پاسخگو، مقصر رسیدن به تنش آبی در سال‌های اخیر هستند.

در روزهایی که صنایع بزرگ و سیستم کهنه و محصولات غیر کارشناسی ‌شده کشاورزی در استا‌ن‌های تشنه ته مانده ذخیره آب زیر زمینی را سر می‌کشند.

در روزگاری که ترکیه و افغانستان و سایر همسایگان، با سد زدن  در سرچشمه رودخانه‌های اصلی کشور یا تغییر مسیر رودها و … بحران آبی را در کشور ما ادامه‌دارتر از آنچه هست نشان می‌دهند.

در حال و هوایی که مافیای سدسازی‌های مکرر در بالادست رودخانه‌های بزرگ، حتی نفس رودهایی که قرن‌ها جاری بودنشان رمز حیات در این جغرافیا بوده، گرفته‌اند، دیگر هشدار خشکسالی به مردم چه معنایی دارد؟

هشدار اصلی خشکسالی را باید به آن‌ها داد که چشم به تماشای تشنگی مردم مناطقی بسته‌اند که آب آشامیدنی‌شان را با تانکرهای موهبتی تامین می‌کنند.

به آن‌ها که حتی در آستانه خشکترین تابستان ۵۰ سال اخیر، جز خنک ماندن در زیر باد کولرهای گازی و سود شخصی‌شان از فلان پروژه عمرانی نمی‌اندیشند.

آن‌ها گوش شنوایی برای شنیدن نقدها و چشم بینایی برای تماشای چالشی که همچنان کشور را به سمت آن سوق می‌دهند ندارند.

تامین آب و مدیریت صحیح منابع آبی، خواسته به حق مردم گوشه و کنار این کشور است.

وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان منابع و آبخیزداری و هر ارگان و شرکت و صاحب منصب دیگری در حوزه آب، باید به خود بیایند و مثل مردم روستاهای کرمان و سیستان و بلوچستان، مثل ساکنین دشت لب تشنه خراسان، با همه وجودشان درک کنند که بحث کمبود آب نه فقط در تابستان ۱۴۰۰ که در روزها و سال‌های پیش رو، یک موضوع بسیار جدی و بحرانی است.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 226185 ساعت خبر : 1:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226185
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات