خانه » امروز در گلونی » فیلم چهارشنبه و قصاص چند زندگی
چهارشنبه و قصاص چند زندگی

فیلم چهارشنبه و قصاص چند زندگی

فیلم چهارشنبه و قصاص چند زندگی

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی بحث قصاص و انتقام همیشه از مواردی بوده که اولیای دم را امیدوار به ادامه زندگی و خویشاوندان قاتل را هراسان از آینده کرده‌ است، اما اینکه در این میان کشتن و نابود کردن همیشه حق است یا گاهی نیز اجحاف در حق خانواده قاتل که مرگ و زندگی عضوی از آنان پس از حادثه‌ای به دست مخلوق خدا افتاده‌، همیشه و در همه ادوار جای سوال داشته‌است.

فیلم چهارشنبه به کارگردانی سروش محمدزاده و محصول سال ۱۳۹۴، فیلمی با همین محتواست که گرچه موضوع تکراری دِگرکُشی در قالب حقی به نام قصاص را روایت می‌کند، اما سرانجامش شبیه هیچ‌یک از دیگر قصه‌ها نیست.

قصه با کشته‌شدن ناگهانی پدری در مراسم عروسی دخترش شروع می‌شود و همین موضوع ماجرای اصلی فیلم، یعنی تلاش برای قصاص قاتل را رقم می‌زند.

خانواده مقتول که پس از دوسال رفت و ‌آمد توانسته‌اند حالا حکم به قصاص قاتل را بگیرند، یک‌دفعه با مانعی سر راه خود مواجه می‌شوند که از یک طرف ترس بی‌‌آبرویی ناموسی و از طرف دیگر ترس پایمال شدن خون پدرشان را در پی دارد.

چهارشنبه همچون موضوعش فیلمی پرجوش و خروش است که با فراوانی اَکت و دیالوگ‌ها مخاطب را مشغول پیگیری قصه می‌کند و این خود از نقاط مثبت فیلم است که نویسندگان‌اش، سروش محمدزاده و پیمان ناجی آن را باعث شده‌اند.

البته در این بین از بازی خوب آرمان درویش و برآمدن از سنگینی نقشی که او برای اولین تجربه تصویری خود داشته‌است نمی‌توان گذشت.

قرار گرفتن آرمان درویش در مقابل شهاب حسینی و آن هم در نقش برادر مخالف عدم قصاص که بیشتر داستان حول تلاش او برای دیدن قصاص قاتل پدرش می‌چرخد، انتخابی درست و هوشمندانه بوده‌ است که ترکیب شهاب حسینی حرفه‌ای در مقابل آرمان درویش تازه‌کار، به جذابیت کار افزوده‌ است.

شما می‌توانید این فیلم را دانلود و یا آنلاین تماشا کنید

آرمان درویش متولد ۲۹ مرداد سال ۱۳۶۶ در شهر الشتر اما بزرگ شده شهر ملایر در همدان است. او در دو رشته کارگردانی و ادبیات نمایشی در دانشگاه سوره تحصیل کرده‌ و پس از آن نیز دوره کوتاهی را در کلاس‌های بازیگری امین تارخ گذرانده‌ است.

در مقابل همه این موارد، توجه به جزئیات در این فیلم از نکاتی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. از جمله شروع و پایان فیلم با صحنه‌هایی شبیه به هم، نمایش ریخته شدن خون حیوان ذبح شده در همان دقایق ابتدایی که مفهوم کشتن و قتل را به ذهن متبادر می‌کند و موارد دیگری که همه و همه وجود فیلمسازی بلدکار را نشان می‌دهد.

به طور کل فیلم چهارشنبه با بحران قصاص برای خانواده مقتول شروع می‌شود و رفته‌رفته این بحران با هر پیش‌آمدی بزرگ و بزرگتر شده به طوری که تا آخرین لحظات فیلم ریتم تند خود را حفظ می‌کند و پایان آن نیز طوری رقم می‌خورد که مخاطب اصلا به فکرش خطور نکرده، و داستان در اوج خود نقطه پایان را رد می‌کند.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید