طالبان از ۲۰ سال پیش خطرناک‌تر شده است

طالبان از ۲۰ سال پیش خطرناک‌تر شده است

به گزارش گلونی احمدولی مسعود، برادر شهید احمدشاه مسعود و سفیر سابق افغانستان در لندن در لایو اینستاگرامی به محمدحسین جعفریان گفت:

طالب دشمن همه است، چون تروریست دشمن همه است، تروریست نه انسانیت می‌شناسد، نه دین.

طالبان برای تشکیل دولت یا آوردن صلح به افغانستان نیامده است، بلکه در فکر این است که بعد از افغانستان چه کار کند و به کجا برود؟

طالبان حتی از ۲۰ سال پیش خطرناک‌تر شده است، چرا که از این وسیله قدرت‌ها و کشورهای دیگر در راستای منافع خود استفاده می‌کنند.

بنابراین در مقابل تروریست مسئله مذهب و ایدئولوژی و … نباید مطرح باشد.

در این شرایط یک جبهه کلان انسانیت وجود دارد و یک جبهه ترور و بربریت و وحشت. این جبهه کلان را باید در مقابل ترور تشکیل داد و محدود به جایی نیست.

تعدادی از بزرگانی مثل دوستم، عطامحمدنور، استاد محقق، استاد خلیلی و … در مذاکرات پاکستان حضور داشتند و تعدادی را من اطلاعی ندارم که کجا هستند و چه می‌کنند؟

هر اتفاقی افتاده و شرایط هرطور پیش رفته، آنچه مهم است این است که حداقل صدای‌شان بلند باشد.

این افراد نباید توقع و امیدی به مشارکت یا مصالحه با طالبان داشته باشند. مشارکت و مصالحه با طالب معنایی ندارد، چون خودتان می‌بینید و می‌دانید طالب چه جنایت‌هایی می‌کند.

صدای‌شان را باید مردانه بلند کنند. توقع داشتیم در این چند هفته که مردم زیر آتش تروریسم بودند، صدای اینها به شکل واضح و رسا به گوش رسد، اگر بعدا قرار بود تعامل سیاسی هم صورت گیرد، هیچ‌کس اینها را به خاطر این فریاد اعتراض‌شان محکوم نمی‌کرد.

در دوره مقاومت من سفیر افغانستان بودم، آقای کرزای و آقای غنی پیشنهاد پست دولتی به من دادند، ولی من قبول نکردم، چون من به تنهایی مهم نیستم و حضور من فایده‌ای ندارد، بلکه باید سر ساختار و اصول توافق کرد و قاعده بازی را منظم ساخت، در این صورت دیگر افراد مهم نیستند.

شما ممکن است اشخاص را به‌ خاطر اسم خانواده‌ها و کسب محبوبیت برای خودتان روی کار بیاورید، ولی کاری انجام نمی‌شود. من از آنها خواستم که کاری کنند که یک مشارکت عمومی در تمام افغانستان صورت گیرد.

در این ۲۰ سال اینها سعی کردند طالب را به‌خاطر منافع قومی نگه دارند و ما هم هشدار دادیم که این کار به نفع افغانستان نیست.

همه‌چیز در این ۲۰ سال به صورت پروژه بوده و همه این پروژه‌ها به آسانی از هم پاشید، چرا که یک فرایند منسجم نبود و همه‌چیز به صورت پروژه‌ای پیش رفت.

آقای امرالله صالح بخشی از حکومت فروپاشیده آقای غنی است و تا روز آخر هم در کنار او بود و از او دفاع می‌کرد.

بعد از سقوط دولت اشرف غنی بود که آقای صالح به پنجشیر آمد. اما احمد مسعود از مدت‌ها قبل کارش را شروع کرده بود و اشرف غنی در مقابل مقاومت حساسیت داشت.

از سوی دیگر احمد مسعود نمی‌تواند تحت تأثیر و زیر توصیه کسی باشید.

او فرزند شهید احمد شاه مسعود است و استقلال رأی دارد و باهوش و جوان و معتقد و کاریزماتیک است و امرالله صالح روی او هیچ تأثیری ندارد.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 244633 ساعت خبر : 12:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244633
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات