مأموريت SpaceX Crew-3 سرانجام پس از تاخیر آغاز شد

مأموريت SpaceX Crew-3 سرانجام پس از تاخیر آغاز شد

به گزارش گلونی ناسا و اسپیس ایکس، سرانجام مأموریت Crew-3 را چهارشنبه ۱۰ نوامبر در ساعت ۲۱:۰۳ به وقت منطقه زمانی شرقی (پنجشنبه ۲۰ آبان ساعت ۵:۳۳ بامداد به وقت تهران)، پرتاب کردند.

این پرتاب در مجتمع پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا، انجام شد و آسمان شب را هنگام بلند شدن از سکو، روشن کرد.

کپسولی که برای این پرتاب استفاده شد Crew Dragon Endurance بود که بر فراز موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس، فضانوردان ناسا، راجا چاری، تام مارشبرن، کایلا بارون و همچنین فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA)، ماتیاس ماورر را برای آغاز یک مأموریت ۶ ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به مدار فرستاد.

فالکون ۹، سپس به زمین برگشت و یکی از فرودهای موشکی اسپیس ایکس را بر روی کشتی پهباد این شرکت در اقیانوس اطلس، انجام داد.

هنگامی که خدمه از بقیه موشک جدا شدند، کنترل مأموریت اسپیس ایکس به آنها گفت: به مدار خوش آمدید.

این سومین مأموریت عملیاتی سرنشین دار اسپیس ایکس برای ناسا به عنوان بخشی از برنامه‌های خدمه تجاری این آژانس است.

مأموريت SpaceX Crew-3 سرانجام پس از تاخیر پرتاب شد

  نماشای گلونی را دنبال کنید

پیش از این قرار بود، Crew-3 قبل از بازگشت فضانوردان Crew-2، به فضا پرتاب شود، اما یک سری تأخیرها، پرتاب Crew-3 را متوقف کرد.

پیش از این، مأموریت Cew-3 از تاریخ اولیه پرتاب خود در ۳۱ اکتبر به تعویق افتاد و آب و هوای بد و طوفان شدید مانع از پرتاب آن در هالووین شد و پرتاب به ۳ نوامبر، منتقل شد و یک مشکل پزشکی مربوط به یکی از فضانوردان، باعث شد این امر، بیشتر به تعویق بیفتد.

در نهایت ناسا، تصمیم گرفت فضانوردان Crew-2 را قبل از پرتاب Crew-3 به خانه بیاورد. فضانوردان Crew-2 بعد از ظهر دوشنبه، ایستگاه فضایی را ترک کردند و ساعاتی بعد در خلیج مکزیک به زمین فرود آمدند.

مأموريت SpaceX Crew-3
مأموريت SpaceX Crew-3 سرانجام پس از تاخیر پرتاب شد

مأموريت SpaceX Crew-3

این مأموریت اولین پرواز فضایی برای فضانوردان بارون، چاری، ماورر و سومین پرواز برای مارشبرن است.

مارشبرن، ششمین فردی است که با سه فضاپیمای مختلف از زمین پرتاب می‌شود.

بارون، مارشبرن، چاری و ماورر، به خدمه اکسپدیشن-۶۶(Expedition-66) ناسا، مارک وند هی و فضانوردان سازمان فضایی فدرال روسیه (Roscosmos)، خواهند پیوست.

Crew Dragon Endurance، پنجشنبه ۱۱ نوامبر حدود ساعت ۱۹:۱۰ به وقت منطقه زمانی شرقی و ۳:۴۰ بامداد جمعه به وقت تهران، به طور خودکار به درگاه جلوی ماژول هارمونی ایستگاه فضایی، متصل می‌شود و سپس حدود یک ساعت بعد، فضانوردان دریچه را باز کرده و وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند.

چاری، فرمانده فضاپیمای Crew Dragon و مأموریت Crew-3 است. او مسئول تمام مراحل پرواز، از پرتاب تا ورود مجدد است.

او همچنین به عنوان مهندس پرواز Expedition-66، در ایستگاه خدمت خواهد کرد. این اولین پرواز فضایی برای چاری خواهد بود.

او در میلواکی، متولد شد اما سدار فالز آیوا را زادگاه خود می‌داند. او یک سرهنگ در نیروی هوایی ایالات متحده است و با تجربه زیادی به عنوان خلبان آزمایشی به مأموریت می‌پیوندد.

چاری در طول دوران حرفه‌ای بیش از ۲۵۰۰ پرواز داشته است.

مارشبرن، خلبان فضایی Crew Dragon و نفر دوم برای این مأموریت است. او مسئول سیستم‌ها و عملکرد فضاپیما است.

او پس از سوار شدن به ایستگاه، به عنوان مهندس پرواز Expedition 66، خدمت خواهد کرد و قرار است فرماندهی ایستگاه برای EXPEDITION 67 را به عهده بگیرد. مارشبرن اهل شهر استیتسویل کارولینای شمالی است که در سال ۲۰۰۴ فضانورد شد.

این پزشک قبل از خدمت در دسته فضانوردان، به عنوان جراح در مرکز فضایی جانسون ناسا، خدمت می‌کرد و بعداً سرپرست عملیات پزشکی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

مأموریت Crew-3 سومین بازدید او از ایستگاه فضایی است که با سه فضاپیمای مختلف، پرواز کرده است و دومین مأموریت طولانی مدت او خواهد بود.

مارشبرن قبلاً به عنوان یکی از خدمه STS-127، در سال ۲۰۰۹ با شاتل فضایی Endeavour ناسا، و همچنین یکی از خدمه Expedition 34/35 که در سال ۲۰۱۳، با استفاده از فضاپیمای روسی سایوز انجام شده بود، است.

مأموريت SpaceX Crew-3

بارون، متخصص مأموریت Crew-3 است و از نزدیک با فرمانده و خلبان برای نظارت بر فضاپیما در مراحل پرتاب و ورود مجدد، همکاری خواهد کرد که پس از سوار شدن به ایستگاه فضایی، مهندس پرواز برای Expedition 66، خواهد شد.

بارون در پوکاتلو آیداهو به دنیا آمد، اما ریچلند واشنگتن را زادگاه خود می‌داند. او مدرک لیسانس مهندس سیستم خود را از آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در آناپولیس مریلند در سال ۲۰۱۰ و کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای را از دانشگاه کمبریج انگلستان در سال ۲۰۱۱ گرفت.

بارون همچنین دارای مدرک افسری جنگ زیردریایی است و مأموریت Crew-3 اولین پرواز فضایی او خواهد بود.

ماورر نیز همچنین متخصص مأموریت Crew-3 خواهد بود که با فرمانده و خلبان برای نظارت بر فضاپیما، در طول پرتاب، همکاری می‌کند. او همچنین به یک خدمه طولانی مدت در ایستگاه فضایی، تبدیل خواهد شد و او نیز مانند چاری و بارون، اولین سفر خود را به فضا با مأموریت Crew-3، انجام خواهد داد.

ماورر اهل شهر سنت وندل در ایالت زارلند آلمان است و قبل از اینکه فضانورد شود، چندین نقش مهندسی و تحقیقاتی هم در دانشگاه هم در ESA بر عهده داشت.

در سال ۲۰۱۶، ماورر ۱۶ روز را در یک مأموریت زیر دریا به عنوان بخشی از مأموریت ناسا در محیطی بی‌نهایت خشن(NEEMO)، گذراند.

فضانوردان Crew-3، حدود شش ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، خواهند بود و در طول این مدت حضور، آنها تحقیقات علمی جدیدی را در زمینه‌های مختلف از جمله علم مواد، فناوری‌های بهداشتی و علوم گیاهی انجام خواهند داد.

ناسا می‌گوید این آزمایش‌ها به آماده‌سازی انسان‌ها برای کاوش فراتر از مدار نزدیک زمین کمک خواهد کرد.

کارهایی که در ایستگاه فضایی انجام می‌شود، به طور خاص برای مأموریت‌های آینده آرتمیس، مفید خواهد بود و به فراهم کردن زمینه برای اکتشافات بیشتر در ماه و مریخ، کمک می‌کند.

اقامت شش ماهه فضانوردان Crew-3 در ایستگاه فضایی بین‌ المللی

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: حسین شیرمحمدی

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253129 ساعت خبر : 8:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253129
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات