هیچ کوهی به اندازه کافی بلند نیست: ذرات پلاستیک در ۲۸۰۰ متری

هیچ کوهی به اندازه کافی بلند نیست: ذرات پلاستیک حتی در ارتفاعات ۲۸۰۰ متری

به گزارش گلونی به نقل از گاردین میکروپلاستیک‌هایی از آفریقا و آمریکای شمالی در پیرنه فرانسه در ارتفاع ۲۸۷۷ متری از سطح دریا در هوا یافت شده است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که از کوه اورست گرفته تا گودال ماریانا، میکروپلاستیک‌ها در همه جا وجود دارند – حتی در ارتفاعات تروپوسفر زمین که سرعت باد به آنها اجازه می‌دهد مسافت‌های زیادی را طی کنند.

میکروپلاستیک‌ها قطعات کوچکی هستند – با ابعاد کمتر از ۵ میلی‌متر – که از بسته‌بندی، لباس، وسایل نقلیه و منابع دیگر می‌آیند و در خشکی، آب و هوا شناسایی شده‌اند.

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی ملی فرانسه CNRS از هوا در ارتفاع ۲۸۷۷ متری از سطح دریا در رصدخانه Pic du Midi در پیرنه فرانسه نمونه‌برداری کردند، که به دلیل تأثیر محدودی که توسط آب و هوا و محیط محلی روی آن اعمال می‌شود ایستگاه پاک نامیده می‌شود.

در آنجا ۱۰۰۰۰ متر مکعب هوا در هفته را بین ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۷ آزمایش کردند و متوجه شدند که همه نمونه‌ها حاوی میکروپلاستیک هستند.

آنها با استفاده از داده‌های آب و هوا، مسیر توده‌های مختلف هوا را قبل از هر نمونه محاسبه کردند و منابعی به دوری شمال آفریقا و آمریکای شمالی کشف کردند.

ذرات پلاستیک حتی در ارتفاعات ۲۸۰۰ متری

نویسنده اصلی این مطالعه، استیو آلن (Steve Allen) از دانشگاه دالهوسی در کانادا، به خبرگزاری فرانسه گفت که این ذرات می‌توانند چنین مسافت‌هایی را طی کنند زیرا این توانایی را دارند که به ارتفاعات بالا برسند.

او می‌گوید: «وقتی این میکروپلاستیک‌ها به تروپوسفر برخورد می‌کنند، این لایه برای آنها مانند یک بزرگراه فوق سریع است».

این تحقیق همچنین به منابع میکروپلاستیک در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس اشاره می‌کند.

 آلن می‌گوید: «منبع دریایی جالب‌ترین است. وقتی این ذرات پلاستیک می‌توانند از اقیانوس به نقطه‌ای چنان مرتفع در آسمان برسند یعنی که هیچ راهی برای دفن این پلاستیک‌ها وجود ندارد.

این ذرات فقط در یک چرخه نامحدود در حال حرکت هستند».

در حالی که مقادیر میکروپلاستیک در نمونه‌های Pic du Midi خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، دئونی آلن (Deonie Allen) یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه خاطر نشان می‌کند که این ذرات به اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توانند از طریق تنفس داخل بدن انسان شوند.

و او می‌گوید حضور این میکروپلاستیک‌ها در منطقه‌ای که تصور می‌شود حفاظت شده و دور از منابع آلودگی است باید باعث تفکر شود.

میکروپلاستیک ها ممکن است با بیماری التهابی روده مرتبط باشند

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 259012 ساعت خبر : 11:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259012
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات