کتاب معماری بازارهای تاریخی ایران اقلیم سرد و کوهستانی منتشر شد

کتاب معماری بازارهای تاریخی ایران اقلیم سرد و کوهستانی منتشر شد

کتاب معماری بازارهای تاریخی ایران اقلیم سرد و کوهستانی نوشته سوسن نزهت‌زاده توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش گلونی به نقل از میراث‌آریا، این کتاب شامل مطالبی در خصوص بازار شهرهای اردبیل، ارومیه، اهر، بیجار، تبریز، خوی، زنجان، سقز، سنندج، مراغه و همدان است که در چهار فصل شناخت منطقه شمال غرب ایران، بازار، بازارهای منطقه شمال غرب، خصوصیات بازارهای اقلیم سرد کوهستانی به بررسی بازارهای تاریخی ایران می‌پردازد.

با توجه به شکل‌گیری و ترکیب معماری بومی مناطق مختلف ایران به این واقعیت پی می‌بریم که خصوصیات متفاوت هر یک از اقلیم‌های یاد شده به‌طور قابل ملاحظه‌ای در شکل‌گیری شهرها و ترکیب معماری این مناطق تأثیر داشته‌اند از این رو بازارهای مهم موجود در منطقه سرد و کوهستانی در این نوشتار مورد مطالعه قرار گرفته است.

در پیش‌گفتار این کتاب به قلم نویسنده آمده است: «آنچه ما را برآن داشت که پژوهشی بر بازارهای تاریخی انجام دهیم فرم و قدمت این بناها است که در زمان خود دارای اهمیت بسزایی بودند و علاوه بر کاربری اصلی خود یعنی داد و ستد محل گردهمایی فرهنگی و سیاسی نیز بود است.

بازار طی سالیان گذشته اهمیت زیادی در ساختار شهر و حکومت داشته است و شهرهای مهمی چون تبریز، اصفهان، تهران و .. دارای بازارهای بزرگی بوده و آنچه وجه تمایز در بازار تلقی می‌شود متأثر از تفاوت اشکال و فرم کالبدی منطبق بر محیط آنها است.»

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در ۳ جلد منتشر شد
کتاب میراث فرهنگی ناملموس ایران منتشر شد

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264474 ساعت خبر : 2:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264474
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات