سالی که زمین تغییر کرد؛ رویکردی نوین به قرنطینه جهانی

سالی که زمین تغییر کرد؛ رویکردی نوین به قرنطینه جهانی

به گزارش گلونی از زمان شیوع ویروس کرونا تا به الان، همه‌ی سخنان پیرامون اثرات سوء و اختلالات ناشی از این ویروس بر زندگی و کار انسان‌ها بوده است اما باید توجه داشت که این کره خاکی تنها زیستگاهِ ما انسان‌ها نبوده و موجودات زنده دیگری نیز مشهود یا ناپیدا در کنار ما زیست می‌کنند که حق طبیعی آنان نیز بهره بردن از مواهب زیست‌گاهِ خویش است.

سالی که زمین تغییر کرد (The Year Earth Changed) محصول کشور انگلستان و در ژانر مستند است که به کارگردانی Tom Beard در سال ۲۰۲۱ ساخته شده است.

در این مستند بازیگرانی چون David Attenborough به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سالی که زمین تغییر کرد از زاویه‌ای جدید به تحولات دوران کرونایی در جهان نگاه داشته و به بیننده نشان می‌دهد که ورای این دو سال سخت و جان‌فرسا برای انسان‌ها، همین ویروس چه موهبت عظیمی برای دیگر موجودات زنده در خشکی و دریا بوده است تا توانند در این فرصت و با حذف انسان‌ها از محیط پیرامونی خود، در زمین پادشاهی کرده و جهان خالی از حضور انسان را برای اندک زمانی تجربه کنند!

این مستند نشان می‌دهد که با متوقف شدن زندگی انسان‌ها چطور موارد قابل توجهی در دنیای طبیعت شروع به تغییر می‌کند. هوایی شفاف‌تر، آبی پاکیزه‌تر و در نهایت رشد و شکوفایی حیوانات به شکلی که دهه‌ها مشاهده نشده است همه و همه از نتایج مثبت شیوع ویروسی است که همه وقت منحوس تلقی شده است.

فیلمبرداری این مستند از شروع قرنطینه در پنج قاره آغاز شده و پژوهشگران آن توانسته‌اند به پاسخ فوق‌العاده طبیعت به این وضعیت دست پیدا کنند.

پنگوئن‌های در حال انقراضی که توانستند رکورد تولید مثل در یک فصل را بشکنند، یوزپلنگ‌هایی که قادر به حفظ و زنده نگه داشتن توله‌های خود در این زمان شدند، ارتباط گرفتن موجودات غول‌پیکر دریایی در نبود کشتی‌های شناور در اقیانوس‌ها و … همه از تأثیرات مثبت تغییر شیوه زندگی انسان‌هاست که حیاتی جدید برای حیوانات رقم زده است.

این مستند را می‌توانید از ودیو یا آنلاین تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 266540 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266540
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات