تراژدی حضور پلنگ در شهر

تراژدی حضور پلنگ در شهر

به گزارش گلونی محمد فرهادنیا در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

تصور کنید کیم کارداشیان یا جنیفرلوپز بیایند وسط شهر، همه می‌ریزند برای تماشا.

حتی اگر چند سرباز هم برای کنترل مردم بگذارند، باز هم همه هجوم می‌آورند، حتی ممکن است خود سربازان جلوتر از مردم هجوم بیاورند.

برخی جانوران همان نقش سلبریتی‌ها را دارند.

پلنگ از آن سلبریتی هاست، یک شهر را دنبال خودش می‌کشد، از کوچک و بزرگ دنبال دیدن یک لحظه هستند، و چه بهتر اگر بتوانند آن را با گوشی موبایل خود ثبت کنند.

به این خاطر است اگر پلنگی میان مردم گرفتار شد، بعید است ماجرا بدون خونریزی تمام شود، ایران و غیره هم ندارد، تقریبا هر جا پلنگ هست، این تراژدی‌ها هم هست.

هنر مدیریت آنست که «زود» سر صحنه برسیم و جانور را تا حدامکان بدون زنده‌گیری، از معرکه دور کنیم.

تراژدی حضور پلنگ در شهر

تا اینجا با «مدیریت جانور» احتمال آنکه قضیه به خوشی فیصله یابد زیاد است، فقط زود و زود و زود باید اقدام شود.

ولی اگر زود نرسیم، آن ماجرای مدیریت جانور که بود؟ فراموش کنید. داستان عوض می‌شود. دیگر باید چسبید به «مدیریت مردم» که خون از دماغ کسی نیاید تاخیر بیشتر یعنی احتمال آنکه معرکه بدون خون ریزی تمام شود، کم است، حالا یا خون مردم یا خون پلنگ.

البته بدان معنا نیست که زود رسیدن هم قطعا پایان خوشی دارند، نه اصلا.

چون پلنگ در تله گیر نکرده، اگر دامپزشک برای شلیک تیر بیهوشی نزدیک شود، به سمت او حمله می‌کند، بنابراین به همین سادگی هم نیست که پلنگ وحشی که تحت استرس شدید است را بدون اینکه در جایی گیر کرده باشد، بتوان بیهوش کرد.

شاید در ایران چند دامپزشک بیشتر نباشند که چنین مهارتی داشته باشند، مهارتی که با حضور در موقعیت‌های مختلف زنده‌گیری پلنگ بدست می‌آید، نه با یک جلسه کلاس و ورک شاپ.

امان از وقتی که هم دیر برسیم، هم مردم موبایل بدست جمع شده و راهی برای فرار پلنگ هم نگذاشته باشند، به تراژدی سلام باید کرد.

طبق اعلام سازمان محیط زیست، وقتی پلنگ قائمشهر در باغی گیر می‌کند، به سمت مردم برمی‌گردد. محیط بانان هم مجبور می‌شوند به سمت آن شلیک کنند، با تیر واقعی.

با فرض صحت ماجرا، کار محیط بانان درست بوده، وقتی باید بین سلامتی پلنگ و مردم انتخاب می‌کردند، مردم را انتخاب کردند. شما ممکن است با این انتخاب آنها موافق نباشید، ولی در تعارض، اولویت اول، جان مردم است، بعد جانور.

ولی وقتی پلنگی در چنین شرایطی گیر می‌کند، میان خانه‌ها و مردم پرشمار که دنبال دیدن سلبریتی هستند، حتی با اینکه می‌دانند خطرناک است، اگر بی خونریزی ماجرا به پایان برسد باید تعجب کرد.

مرگ پلنگ در وسط قائمشهر؛ پلنگ از کجا وارد شهر شد؟

زنده گیری پلنگ در قائمشهر به روایت دکتر معماریان

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267083 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267083
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات