فیلم آتابای فیلمنامه یکدستی ندارد
به گزارش گلونی حسین معززی نیا در کانالش نوشت:
آتابای به کارگردانی نیکی کریمی، بیشک دارای ارزشهایی است به خصوص وقتی با محصولات سالهای اخیر سینمای ایران مقایسه شود، اما در نهایت آشفته است و تا حدودی وصلهپینهای.
ایدههایش از انواع متفاوتی از درامپردازی میآیند تا به ضرب و زور اتمسفر بصری و فضاسازی صوتی به هم بچسبند. که گاهی میچسبند، گاهی نه.
داستان زیادی متراکم است، فیلمنامه زیادی ما را دنبال خودش میدواند تا اطلاعات اولیه را بدهد.
این لزوماً ایرادی ندارد در صورتیکه وقتی اطلاعات را به دست میآوریم و پازل کامل میشود، حس کنیم دستمایه مرکزی نیاز به این تأخیر داشته تا قوام پیدا کند.
اما شخصیتهای فرعی و تعدادی از جزئیات قابل حذف به نظر میرسند، در عوض رابطه اصلی بین کاظم و سیما بیدلیل فشرده شده. دخالت فیلمساز در این فشردهسازی به چشم میآید.
در مجموع، ویژگیهای سبک است که ما را به تماشای فیلم آتابای مشتاق میکند؛ نور، رنگ، صدا، موسیقی، بازیها و ایدههای کارگردان برای استفاده از میزانسنهایی مؤثر. اما فیلمنامه یکدستی و ظرافت کافی ندارد.
الگوی روایی نیمهی اول که کاظم دائم با خشم و شتابزدگی به جاهایی برود، چند دقیقه هوار بزند و هوار تحویل بگیرد تا ما اطلاعاتی اندک از گذشته شخصیتها دریافت کنیم تناسبی با ایجاز بصری دیگر سکانسها ندارد.
روش کهنه و دمدهای است برای توزیع اطلاعات، آن هم اطلاعاتی که چندان به کار نمیآید.
و این را هم حتماً باید گفت که سحر دولتشاهی چه بازیگر فوقالعادهای است.
این فیلم را میتوانید در فیلیمو تماشا کنید
نقد سایر فیلمهای داخلی و خارجی را بخوانید
پایان پیام
ایرانیها چه دغدغههایی دارند؟
اینجا را ببینید