راهنمای چیدمان کوله پشتی کوهنوردی (۵ نکته مهم)

راهنمای چیدمان کوله پشتی کوهنوردی (۵ نکته مهم)

اگر با اصول چیدمان کوله پشتی آشنا نباشید، بزرگ یا کوچک بودن کوله اهمیت چندانی ندارد. حتی ممکن است با چنیش غیراصولی لوازم کوهنوردی، حمل کوله برایتان دشوار و آزاردهنده باشد. در مقاله‌ای که پیش رویتان است، با اصول چینش حرفه‌­ای کوله پشتی آشنا خواهید شد. لطفاً چینش کوله را جدی بگیرید تا در طول سفر با مشکل مواجه نشوید.

۱. پیش از چیدمان کوله پشتی، باید کولهٔ مناسب برای سفرتان را انتخاب کنید

پیش از چیدمان کوله، باید چند مورد مهم ازجمله مدت سفر و مقدار غذایی را که با خود حمل می‌­کنید مشخص کنید. همچنین بهتر است وسایل ضروری، وسایل کمتر ضروری و لوازم غیرضروری را در ذهنتان دسته‌­بندی کرده و کوله‌­ای متناسب با وسایل موردنیازتان تهیه کنید. در توضیح پاراگراف بالا، مثلاً قرار است چند روز در سفر باشید؟

همین موضوع سایز کوله پشتی موردنیازتان را مشخص می‌­کند. البته این قضیه به عادات، سبک غذایی و انواع سفرهایی که ترجیح می­‌دهید بستگی دارد. اگر همیشه سفرهای یک روزه را ترجیح می‌­دهید، یک کوله پشتی کوچک یا متوسط برای شما کافی است.

کوله پشتی کله گاوی می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای خرید شما باشد. در صورتی که به سفرهای یک هفته‌­ای یا بیشتر می‌­روید، باید یک کوله پشتی بزرگ تهیه کنید.

۲. لوازم موردنیاز کوهنوردی را مشخص کنید

تعیین برنامهٔ سفر به شما کمک می‌­کند تا انتخاب وسایل موردنیاز کوهنوردی برایتان آسان­‌تر شود. تا حد امکان وسایل غیرضروری را از لیستتان حذف کنید. به همراه داشتن وسایل حتی یک لیتر اضافه در کوهنوردی، حمل کوله را برایتان دشوار می­‌کند و حتی ممکن است تعادل شما را بر هم بزند. لوازم موردنیازتان را براساس نوع سفر و مدت زمان آن انتخاب کنید. واضح است که در سفرهای یک‌روزه، به لوازم آنچنان زیادی نیاز نخواهید داشت. تمام وسایلی که به نظرتان ضروری است و در طول مسیر به آن نیاز دارید را بر روی یک میز یا هر سطح دیگری بچینید. حتماً دو نکتهٔ زیر را در خصوص لوازم موردنیاز کوهنوردی مدنظر داشته باشید:

– حذف ظرف شیشه‌ای در کوله پشتی

ظرف­‌های شیشه­‌ای سنگین وزن هستند و حمل کوله را برایتان دشوار می‌­کنند. همچنین اگر شکسته شوند، دردسر بزرگی برایتان ایجاد خواهد کرد. بنابراین از قرار دادن ظرف شیشه‌­ای در کوله پشتی کوهنوردی، جداً خودداری کنید. اگر در لیست شما خوراکی­‌هایی مثل مربا یا عسل وجود دارد، آن‌ها را در ظروف پلاستیکی قرار دهید.

– رنگ‌های مشابه را کنار هم بگذارید

پیدا کردن لوازم در داخل وسایل کوهنوردی، یکی از دردسرهای افراد است. یک راهکار برای آن، پک­بندی لوازم در رنگ‌­های مختلف است. برای مثال، لوازم سبز رنگ مربوط به وعده‌­های صبحانه یا میان‌وعده و قسمت قرمز رنگ مربوط به غذای ناهار است. در این صورت به‌­آسانی به اقلام موردنظرتان دسترسی خواهید داشت.

راهنمای چیدمان کوله پشتی کوهنوردی
راهنمای چیدمان کوله پشتی کوهنوردی

۳. در چیدمان کوله، سه اصل مهم تعادل، دسترسی و فشرده‌­سازی را فراموش نکنید

رعایت سه نکتهٔ اصلی تعادل، دسترسی و فشرده­‌سازی، به شما کمک می‌­کند تا کولهٔ خود را به‌طور کاملاً حرفه‌­ای ببینید:

– تعادل کوله را حفظ کنید

یکی از دلایل اهمیت چیدمان کوله پشتی، چینش آن به شکلی است که حمل کردن کوله دشوار نباشد. بر همین اساس باید وسایل را طوری بچینید که تعادل کوله از بین نرود. می­‌توانید وسایل را براساس وزنشان تقسیم‌­بندی کنید. سپس آن‌­ها را به‌گونه‌­ای که تعادل کوله حفظ شود جای‌­گذاری کنید.

– دسترسی آسان به وسایل کوهنوردی

برای جای­‌گذاری لوازم کوهنوردی در داخل کوله، علاوه‌بر تقسیم‌­بندی لوازم براساس وزن، باید آن‌ها را براساس نوع دسترسی نیز دسته‌­بندی کنید. با این ­کار لوازم ضروری یعنی لوازمی که ممکن است در یک ثانیه به آن احتیاج پیدا کنید را در نزدیک­‌ترین و سریع‌­ترین دسترسی قرار خواهید داد.

– فشرده‌سازی وسایل

فشرده‌­سازی وسایل کوهنوردی در داخل کوله، فضاهای بیشتری برایتان ایجاد می‌­کند. فشرده­‌سازی وسایل با استفاده از روش‌­های ساده و سنتی یا استفاده از کیسه‌­های فشرده­‌سازی، به‌­راحتی انجام می‌­شود. می‌­توانید پوشاک را به‌صورت لوله‌شده در داخل کوله بگذارید.

با این کار هم فضاهای خالی کوله را پرُخواهید کرد، هم این‌که جای بیشتری برای قرار دادن وسایل دیگر به‌دست می­‌آورید.

۴. جای‌گذاری وسایل در داخل کوله

برای جای­‌گذاری وسایل در داخل کوله یا به اصطلاح پُر کردن کوله پشتی، باید لوازم را براساس وزنشان تقسیم­‌بندی کنید. سپس سبک­‌ترین‌­ها را در پایین کوله قرار دهید. وسایل سنگین را طوری قرار دهید که در بین شانه‌­های شما قرار بگیرند. لوازم متوسط هم در بالای آن‌­ها قرار خواهند گرفت. همان‌طوری که در بخش‌­های فوق توضیح دادیم، جای­گذاری وسایل کوهنوردی باید براساس ارجحیت نیاز، وزن و دسترس‌­پذیری دسته‌­بندی شوند و در قسمت­‌های مناسب قرار بگیرند.

لوازمی مثل عینک آفتابی، چراغ پیشانی، موبایل، جی‌پی‌اس و … که هر لحظه ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشید را در قسمت مغز کوله پشتی قرار دهید. مغز کوله پشتی قسمت بالایی آن است که دسترسی سریع و آسانی دارد.

۵. کاور محافظتی برای کوله پشتی

جهت محافظت از وسایل داخل کوله پشتی، حتماً کاور کوله پشتی به همراه داشته باشید. کاور ضدآب کوله پشتی، از نفوذ رطوبت، آب و گردو­غبار به داخل کولهٔ شما جلوگیری می‌­کند.

راهنمای چیدمان کوله پشتی کوهنوردی
راهنمای چیدمان کوله پشتی کوهنوردی

آگهی در گلونی

کد خبر : 277228 ساعت خبر : 11:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=277228
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات