جای خالی اقوام در سینمای ایران پر می‌شود؟

به بهانه راه‌اندازی یک جشنواره سینمایی جدید

جای خالی اقوام در سینمای ایران پر می‌شود؟

به گزارش گلونی یکی از ویژگی‌های ایران‌ تعدد اقوام و آداب و سنن گوناگون است که در طول تاریخ نشان داده‌اند با آرامش و صلح، قرن‌ها در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و ایران زمین را تشکیل داده‌اند.

اقوام ایرانی از ترک و لر و کرد و بلوچ زیر سقف بلندی به نام ایران در کنار هم زندگی می‌کنند و حتی زبان و آداب گوناگون نتوانسته است کاری کند که بین این اقوام مشکلاتی پدید آید.

پرداختن به موضوع اقوام شاید از مسائلی است که در سال‌های اخیر و به ویژه در این برهه از زمان توسط ارگان‌های مختلف فرهنگی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

این روزها خبرهایی از برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی نویسنده و کارگردان باسابقه سینمای ایران در خبرگزاری های مختلف منتشر ‌شده است.

نگاه ویژه به موضوع اقوام و برگزاری یک جشنواره سینمایی با این محوریت، آن هم با حضور کمال تبریزی می‌تواند اتفاق ویژه‌ای باشد که نگاه فیلمسازان و مسئولین فرهنگی دولت را به این سمت جلب کند.

در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی ادعای کار فرهنگی در حوزه اقوام داشته‌اند و با پرداختن به این موضوع داعیه‌دار دلسوزی برای موضوع اقوام ایرانی شده‌اند، اما وقتی به خروجی اثر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که جز این که لوکیشن آن فیلم در شهری غیر از تهران است، مولفه دیگر قومیتی دیده نخواهد شد؛ چه در بحث پرداخت به اقوام و چه در بسیاری از مسائلی که سینما وظیفه پرداخت به آن موضوعات را دارد، فیلمسازان ما به جز پرداختی شعارگونه نتوانسته‌اند آن طور که شأن مخاطب است به موضع مورد نظر بپردازند.

امیدواریم با شروع این جشنواره که شاید سال‌های پیش باید کار خود را آغاز می‌کرد، این موضوع مهم یعنی پرداختن به اقوام ایرانی و با توجه به ظرفیتی که در این مورد وجود دارد، سرآغازی باشد برای معرفی فرهنگ و آداب مختلفی که در ایران وجود دارد.

هرچند نباید از این نکته عبور کنیم که جشنواره فیلم کوتاه تهران که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های آسیا در حوزه فیلم کوتاه است دوره چهلم خود را با محوریت بومی‌گرایی در ژانر برگزار می‌کند که می‌تواند کمک بزرگی برای شناساندن اقوام و آداب و قصه‌های ایرانی به تمام دنیا باشد.

پایان پیام

نویسنده: میثم کریمی

کد خبر : 278097 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=278097
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات