هوش مصنوعی متحول کننده حوزه سلامت و درمان است

هوش مصنوعی؛ متحول کننده حوزه سلامت و درمان

متکان: «هوش مصنوعی و تحول آن در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، آینده‌ای درخشان برای تصمیم‌گیری در هر حوزه‌ای به‌ویژه حوزه سلامت و درمان رقم زده است.»

به گزارش گلونی به نقل از کمیسیون ملی یونسکو، وبینار هوش مصنوعی و ملاحظات آن در نظام اخلاقی به همت کرسی یونسکو در مطالعات اخلاق زیستی به میزبانی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی تهران و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو-ایران در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

علی‌اکبر متکان، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، باقر لاریجانی، رئیس کرسی یونسکو در زمینه مطالعات اخلاق زیستی، منجمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، نمازی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علی بزرگی، عضو هیئت علمی مرکز قلب تهران و پونه سالاری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی از سخنرانان این وبینار تخصصی بودند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در آغاز سخنان خود اظهار داشت: «کمیسیون ملی یونسکو به تناسب وظایف و مأموریت‌های تعریف‌ شده خود، در عرصه پیشبرد اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه‌های علمی و تخصصی، تلاش می‌کند تا موضوعات مهم علمی در بستری کاملا تخصصی مورد بحث و ترویج قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «امروزه، میزان داده‌هایی که توسط انسان و ماشین‌ها ایجاد می‌شود آ‌ن‌قدر زیاد است که گردآوری، تحلیل، تفسیر و تصمیم‌گیری‌های پیچیده بر اساس آن داده‌ها از توانایی انسان فراتر می‌رود.

هوش مصنوعی پایه و اساس تمام یادگیری رایانه‌ها را تشکیل داده و زمینه‌ساز و حتی مجری تصمیم‌گیری‌های بسیار پیچیده است. هوش مصنوعی و تحول آن در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، آینده‌ای درخشان برای تصمیم‌گیری در هر حوزه‌ای به ویژه حوزه سلامت و درمان رقم زده است.»

هوش مصنوعی؛ متحول کننده حوزه سلامت و درمان

متکان ضمن برشمردن مزایای هوش مصنوعی در حوزه درمان، گفت: «هوش مصنوعی مزایای گوناگونی در عرصه پزشکی و نظام سلامت دارد که از جمله آ‌ن‌ها می‌توان به مراقبت آگاهانه از بیمار، مشاوره دیجیتال، کاهش خطاهای احتمالی، کاهش هزینه‌های مراقبت، افزایش تعامل پزشک و بیمار و بسیاری مزایای دیگر اشاره کرد.

اما به همان نسبت نیز می‌تواند بشریت را دچار چالش و مشکلات بسیاری کند. هوش مصنوعی همانطور که ذکر شد هرچقدر که می‌تواند در حوزه خدمات پزشکی و سلامت سودمند باشد، همان‌قدر می‌تواند زمینه‌ساز خطرات و حتی اطلاعات گمراه‌کننده باشد.»

متکان همچنین بر اهمیت ملاحظات اخلاق هوش مصنوعی از دیدگاه یونسکو تأکید کرد و گفت: «یونسکو نیز در زمینه هوش مصنوعی و الزامات اخلاقی آن نگاه ویژه‌ای داشته و در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ اقدام به تهیه و ارسال توصیه‌نامه اخلاق هوش مصنوعی به همه کشورها کرده است؛ در این توصیه‌نامه تأکید شده است که فناوری‌های هوش مصنوعی علی‌رغم اینکه می‌تواند خدمات فراوانی را برای بشریت به ارمغان آورد و تمامی کشورها را بهره‌مند سازد، اما دغدغه‌های اخلاقی بنیادینی را نیز در پی دارد.

برای مثال سوگیری‌هایی که می‌توانند نهادینه و تشدید شوند و به طور بالقوه به تبعیض، نابرابری، شکاف‌های دیجیتال، محرومیت و تهدیدی برای تنوع فرهنگی، اجتماعی و زیستی و شکاف‌های اجتماعی یا اقتصادی منجر شوند.»

وی در پایان ضمن تشکر از کرسی یونسکو در زمینه مطالعات اخلاق زیستی اظهار داشت که برگزاری چنین جلسات و گردهمایی‌هایی می‌تواند به سیاست‌گذاری مناسب و مبتنی بر ارزش‌های ملی و مذهبی در این حوزه کمک شایانی کند.

از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست مجازی می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی در نظام سلامت و دیدگاه اخلاقی در این زمینه، هوش مصنوعی در سلامت (عرصه گفت‌وگوی فلسفه پزشکی و فلسفه تکنولوژی، هوش مصنوعی در پژوهش و فراپژوهش، هوش مصنوعی در درمان و ملاحظات اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی) اشاره کرد.

لازم به ذکر است خبر برگزاری این رویداد از طریق خبرنامه یونسکو به سایر کمیسیون‌های ملی یونسکو نیز ارسال و نظر به اهمیت ملاحظات و چالش‌های جدید این موضوع، برگزاری این رویداد از سوی یونسکو با استقبال مواجه شده است. برای مطالعه خبر این رویداد در خبرنامه یونسکو کلیک فرمایید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 277370 ساعت خبر : 9:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=277370
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات